Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BLP152 | DATABASE MANAGEMENT SYSTEMS II | 2 | 2 | 2 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi CEYDA CEVAHİR YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Günümüzün dünyasında veriler kurumsal varlıkların en önemli ve yaşamsal olanlarından biridir. Veritabanı yönetimi, bilişim teknolojisi stratejisi ve bilişim kaynakları yönetiminin ana konularından biridir. Dersin amacı ise bu nedenlerden yola çıkarak öğrencilerin analiz, tasarım ve uygulama alanlarında en güncel bilgi ve becerilerle donanmasını sağlamak. |
Contents of the Course Unit: | Derste veri modelleme ve veri tabanlarının mantıksal tasarımı; veri tanımlama, işleme ve denetim dilleri; veritabanlarının fiziksel tasarımı; SQL ile programlama; veri erişim standartları; işlem yönetimi ve istemci-sunucu sistemleri tartışılmaktadır. Veritabanı yönetimi alanında, nesne yönelimli veri tabanları, dağıtılmış veri tabanları ve veri ambarları gibi bazı ileri konulardan da bahsedilmektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bir ilişkisel veritabanını hazırlayabilir. |
Bir ilişkisel veritabanını uygulamaya geçirebilir. |
SQL dilini kullanarak bir ilişkisel veritabanını sorgulayabilir. |
Çok boyutlu veri tabanları ve veri ambarları tasarlayabilir. |
Nesne-ilişkisel ve nesne yönelimli veritabanları tasarlayabilir. |
SQL dilini kullanarak kullanıcı oluşturabilir. |
SQL dilini kullanarak var olan kullanıcı rollerini düzenleyebilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Veritabanı Sistemleri ve Veri Modelleri | Anlatım |
2 | Araştırma | İlişkisel Veritabanı Modeli | Anlatım |
3 | Araştırma | Varlık-İlişki Modeli | Anlatım |
4 | Araştırma | Veritabanı Tablolarının Normalleştirilmesi | Gösterip Yaptırma |
5 | Araştırma | SQL Programlama Diline Giriş | Gösterip Yaptırma |
6 | Araştırma | SQL Dilinde Kullanılan Fonksiyonlar | Gösterip Yaptırma |
7 | Araştırma | SQL Dilinde Kullanılan Fonksiyonlar | Gösterip Yaptırma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma | Veritabanı Problem Çözümleri | Gösterip Yaptırma |
10 | Araştırma | İleri SQL Programlama | Gösterip Yaptırma |
11 | Araştırma | Veritabanı Tasarımı | Gösterip Yaptırma |
12 | Araştırma | Hareket-İşlem Yönetimi ve Eşzamanlılık Denetimi (Dinamik T-SQL) | Gösterip Yaptırma |
13 | Araştırma | Veritabanı Performans Ayarları ve Sorgu Optimizasyonu | Gösterip Yaptırma |
14 | Araştırma | Sorgu ve Erişim Güvenliği | Gösterip Yaptırma |
15 | Araştırma | Yedeklemek ve Yedekten Kurulum | Gösterip Yaptırma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Computer concepts, methods and the software would dominate.
|
5 | |||||
2 |
Recognizes the basic functions of hardware.
|
1 | |||||
3 |
Recognize personal and network operating systems.
|
4 | |||||
4 |
Ethics related to the profession, oversees the health and safety measures.
|
5 | |||||
5 |
Have adopted the philosophy of total quality and technical elements that could support institutional processes become.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hardware makes the process of discovery and establishment.
|
1 | |||||
2 |
Explains data management processes.
|
4 | |||||
3 |
Explains different areas where software languages are used.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Software (PC, network and Internet environment) are involved in planning and design.
|
4 | |||||
2 |
Professional in the field of algorithmic thinking to find solutions to deal with problems that will arise.
|
5 | |||||
3 |
Use math skills in vocational areas.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Word processor, spreadsheet, presentation, database, and graphics-based design of programs you install and use.
|
5 | |||||
2 |
Are given the chance to apply theoretical issues.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Detects common software and hardware failures, produce solutions to problems.
|
5 | |||||
2 |
Measures related to data security and storage space and become individuals find appropriate solutions.
|
4 | |||||
3 |
Fault finding, problem solving, decision-making and planning processes become competent in the subjects.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They can learn and put into practice what they learned fast.
|
5 | |||||
2 |
With the basic knowledge learned in the training process of learning and innovation that exists will have the ability to develop them.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Except of course in the section related to their field of study clubs that exist in the industry to meet and communicate with the companies they have a chance.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Department students and programming, web design and technical courses will increase their chances to opt for.
|
5 | |||||
2 |
Programming courses enables students to develop new programs and projects that they produce their own applications gain competence.
|
5 | |||||
3 |
Some small or medium-sized companies take the role of management and leadership.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 8 | 3 | 24 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 12 | 2 | 24 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 71 | 0 | 176 |
Total Workload of the Course Unit | 176 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |