TR EN

SYSTEM ANALYSIS AND DESIGN PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BLP255 SYSTEM ANALYSIS AND DESIGN 3 2 2 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi CEYDA CEVAHİR YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. SENA NUR BENLİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilerin karşılaşacakları sistemleri tanıma ve bu üzerinde analiz ve tasarım yapma becerisi kazandırmayı ve bu ders ile öğrenci; edindiği mesleki bilgi birikimini kullanarak sektörde uygulanabilir bir projeyi tüm ayrıntılarıyla oluşturabilecektir.
Contents of the Course Unit: Sistem kavramı, sistem hiyararşisi, sınıflandırması, sistem analizi, sistem tasarımı, girdi tasarımı, çıktı tasarımı, bilgi sistemleri, karar destek sistemleri, veri tabanı tasarımı, alana yönelik proje hazırlama

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Alana yönelik proje kapsamını bilir.
Proje konusu ile ilgili detaylı araştırma yapar.
Proje raporu oluşturur.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konu ile ilgili araştırma yapma Sistem kavramı; tanımı ve bileşenleri, sistemin şematik gösterimi Anlatım, Soru-cevap
2 Konu ile ilgili araştırma yapma Bilişim sistemleri, bilgisayara dayalı bilişim sistemleri Anlatım, Soru-cevap
3 Konu ile ilgili araştırma yapma Yazılım yaşam-döngü modelleri Anlatım, Soru-cevap
4 Konu ile ilgili araştırma yapma Çevik yazılım geliştirme metodolojileri ve yardımcı programlar Anlatım, Soru-cevap
5 Konu ile ilgili araştırma yapma Sistem Geliştirme Yaşam Döngüsü (SGYD), evreleri, yaklaşımları, modelleri Anlatım, Soru-cevap
6 Konu ile ilgili araştırma yapma Ön inceleme ve araştırma süreçleri, literatür taraması yöntemleri Anlatım, Soru-cevap
7 Konu ile ilgili araştırma yapma Planlama aşaması ve kullanılan teknikler Anlatım, Soru-cevap
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili araştırma yapma Analiz aşaması ve teknikleri Anlatım, Soru-cevap
10 Konu ile ilgili araştırma yapma Akış diyagramı ve akış süreç şeması Anlatım, Soru-cevap
11 Konu ile ilgili araştırma yapma Tasarım aşaması, yapısal sistem analizi ve tasarım teknikleri Anlatım, Soru-cevap
12 Konu ile ilgili araştırma yapma Nesneye yönelik yaklaşımla sistem analizi, kullanıcı arayüzü tasarımı Anlatım, Soru-cevap
13 Konu ile ilgili araştırma yapma Yazılımda kalite kontrol aşamaları Anlatım, Soru-cevap
14 - Proje sunumları Anlatım, Soru-cevap
15 - Proje sunumları Anlatım, Soru-cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Silahtaroğlu, G. (2014). Sistem Analizi ve Tasarımı. Papatya Yayıncılık, İstanbul.
Yüregir, O. H. (2001). Bilişimde sistem analizi ve tasarımı. Nobel Kitabevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Computer concepts, methods and the software would dominate.
3
2
Recognizes the basic functions of hardware.
1
3
Recognize personal and network operating systems.
1
4
Ethics related to the profession, oversees the health and safety measures.
5
5
Have adopted the philosophy of total quality and technical elements that could support institutional processes become.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Hardware makes the process of discovery and establishment.
1
2
Explains data management processes.
3
3
Explains different areas where software languages are used.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Software (PC, network and Internet environment) are involved in planning and design.
5
2
Professional in the field of algorithmic thinking to find solutions to deal with problems that will arise.
3
3
Use math skills in vocational areas.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Word processor, spreadsheet, presentation, database, and graphics-based design of programs you install and use.
2
2
Are given the chance to apply theoretical issues.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Detects common software and hardware failures, produce solutions to problems.
1
2
Measures related to data security and storage space and become individuals find appropriate solutions.
3
3
Fault finding, problem solving, decision-making and planning processes become competent in the subjects.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can learn and put into practice what they learned fast.
5
2
With the basic knowledge learned in the training process of learning and innovation that exists will have the ability to develop them.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Except of course in the section related to their field of study clubs that exist in the industry to meet and communicate with the companies they have a chance.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Department students and programming, web design and technical courses will increase their chances to opt for.
1
2
Programming courses enables students to develop new programs and projects that they produce their own applications gain competence.
5
3
Some small or medium-sized companies take the role of management and leadership.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 14 2 28
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 6 2 12
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 3 3 9
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 74 0 149
Total Workload of the Course Unit 149
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0