Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ASP160 | PİŞİRME YÖNTEMLERİ II | 2 | 4 | 2 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. ZEYNEP KURHAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; uluslararası doğrama ve pişirme yöntemlerini kullanarak çeşitli yemekler hazırlama yeterliliklerini kazandırmaktır |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğinde yer alan kahvaltılıklar, salatalar, peynir ve çeşitleri, temel pişirme teknikleri, hamur işleri, sakatatlar, köfteler, paneleme, tempura, tatlı çeşitleri ve gıda ürünlerinin özelliklerine göre sıcak/soğuk yiyeceklerin ve garnitürlerin hazırlanması konuları işlenecektir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gril (Izgara) pişen yemekleri hazırlar. |
Steaming (Buharda) pişen yemekleri hazırlar. |
Ürünleri yağda pişirme işlemini yapar. |
Poaching (80-90 derecede ısınmış suda pişirme) yemekleri hazırlar. |
Braising pişen et yemeklerini hazırlar. |
Füme( dumanda) pişen yemekleri hazırlar. |
Gratinating pişen ürünleri hazırlar. |
Roti (büyük parça etleri çevirerek pişirmek) pişen yemekleri hazırlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Kahvaltılıklar | Anlatım, Uygulama |
2 | Literatür araştırması | Sulu Pişirme Yöntemleri | Anlatım, Uygulama |
3 | Literatür araştırması | Buharda Pişirme Yöntemleri | Anlatım, Uygulama |
4 | Literatür araştırması | Kuru ısı pişirme teknikleri | Anlatım, Uygulama |
5 | Literatür araştırması | Salatalar | Anlatım, Uygulama |
6 | Literatür araştırması | Reçeller, Turşular, Peynirler | Anlatım, Uygulama |
7 | Literatür araştırması | Derin ve az yağda pişirme teknikleri | Anlatım, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür araştırması | Kağıtta ve tuzda pişirme teknikleri | Anlatım, Uygulama |
10 | Literatür araştırması | Hamur işleri | Anlatım, Uygulama |
11 | Literatür araştırması | Sakatatlar | Anlatım, Uygulama |
12 | Literatür araştırması | Köfteler | Anlatım, Uygulama |
13 | Literatür araştırması | Paneleme, Tempuralama | Anlatım, Uygulama |
14 | Literatür araştırması | Sütlü tatlılar | Anlatım, Uygulama |
15 | Literatür araştırması | Şerbetli tatlılar | Anlatım, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Türkan, C. (2000). Uygulamalı Yemek yemek yapma tekniği. Inkilap Kitap Evi, İstanbul. |
Gökdemir, A. (2000). Pişirme Yöntemleri ve Teknikleri I-II, Detay Yayıncılık, Ankara. |
Eryılmaz, L. (2004). Yemek Pişirme - Teknikleri. Remzi Kitabevi, İstanbul. |
Eraslan, N. (2017). Pişirme Yöntemleri, Detay Yayıncılık, Ankara. |
Williams, C. (2011). Mutfak Sırları-Dünya Mutfaklarından Tecrübeler-Doğru Araç Gereç Seçimi-Tarifler. NTV Yayınları, İstanbul. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
HAS A BASIC KNOWLEDGE ABOUT THE THEORIES, FACTS AND GENERAL PRINCIPLES OF COOKING.
|
5 | |||||
2 |
HAS A KNOWLEDGE ABOUT THE PREPARATIONS, PROFESSIONAL STANDARDS AND PRACTISE IN COOKING FIELD
|
5 | |||||
3 |
HAS A KNOWLEDGE ABOUT THE INTERNAL AND EXTERNAL EFFECTS OF THE ORGANIZATIONS IN COOKING FIELD
|
5 | |||||
4 |
HAS A KNOWLEDGE ABOUT THE PROCESS OF SERVICE AND OPERATIONS OF COOKING FIELD.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
PERFORMS THE PROCESS OF SERVICE AND OPERATIONS OF COOKING FIELD.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
MEETS THE NEEDS AND REQUESTS OF THE CUSTOMERS BY SATISFACTORY, EVALUATES, DEVELOPS AND PRODUCES SOLUTIONS TO PREVENT THE PROBLEMS WHICH COULD AFFECT THE PROCESS OF SERVICE.
|
5 | |||||
2 |
FOLLOWS THE CHANGES OF INTERNAL OR EXTERNAL ENVIRONMENT IN THE ORGANIZATIONS IN HIS/HER FIELD, MAKES RATIONALIST ANALYSIS, INTERPRETS, MAKES A DECISSION AND ACCOMODATES HIMSELF/HERSELF ACCORDING TO THOSE CHANGES
|
5 | |||||
3 |
MAKES SELF EVALUATION AND DRAWS CONCLUTIONS OUT OF PRACTISES.
|
5 | |||||
4 |
DETERMINES THE PROBLEMS IN HIS/HER FIELD, PRODUCES SOLUTIONS AND PRESENTS.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
USES THE KNOWLEDGES OF COOKING ACQUIRED IN BUSINESS ENVIRONMENT AND VOCATION.
|
5 | |||||
2 |
ACQUIRES KNOWLEDGE ABOUT THE PHSICAL ENVIRONMENT, EQUIPMENTS AND DEVICES AND TECHNOLOGY IN COOKING FIELD, HOW TO USE AND PROTECT THEM BY MAINTAINING..
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
WORKS STAND-ALONE WHILST PERFORMING HIS DUTY IN HIS/HER FIELD.
|
1 | |||||
2 |
WORKS AS A MEMBER OF THE TEAM AND TAKES RESPONSIBILITY.
|
5 | |||||
3 |
MANAGES HIS/HER TECHNICAL AND PROFESSIONAL DUTIES IN A COMPLICATED AND UNFORSEEN EVENTS.
|
5 | |||||
4 |
TRACKS THE DEVELOPMENTS AND PRACTISES IN HIS/HER FIELD AND USES THEM IN HIS/HER JOB.
|
5 | |||||
5 |
HELPS THE DEVELOPMENT OF HIS/HER COLLEAGUES’ VOCATIONAL KNOWLEDGES AND SKILLS AND EVALUATES THEIR PERFORMANCES EQUALLY.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
LEARNS HIMSELF/HERSELF, MANAGES HIMSELF/HERSELF AND HIS/HER TIME AND EVALUATES HIS/HER SUCCESS.
|
5 | |||||
2 |
TRACKS ACTUAL DEVELOPMENTS RELATED TO HIS/HER FILED AND JOB.
|
5 | |||||
3 |
ALWAYS UPDATES AND DEVELOPS HIS/HER KNOWLEDGE, SKILLS AND PROFESSIONAL COMPETENCE RELATED TO HIS/HER FIELD WITH THE SENSE OF LEARNING DURING HIS/HER WHOLE LIFE.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
EFFECTIVELY COMMUNICATES INTERPERSONAL AND INTERCULTURAL.
|
5 | |||||
2 |
PREPARES REPORTS IN HIS/HER FIELD, PRESENTS HIS/HER KNOWLEDGES, CONTROVERSY AND ANALYSIS TO THE PROFESSIONALS AND TO THE ONES OUT OF HIS/HER FIELD IN VARIABLE WAYS.
|
5 | |||||
3 |
USES THE SOFTWARES, INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES RELATED TO HIS/HER FIELD AT LEAST ON THE BASIC LEVEL OF THE EUROPEAN COMPUTER DRIVING LICENCE.
|
0 | |||||
4 |
FOLLOWS THE INNOVATIONS IN HIS/HER SERVICE FIELD, JOB AND VOCATION AND COMMUNICATES IN A FOREIGN LANGUAGE AT LEAST ON THE LEVEL OF GENERAL A2 OF THE EUROPEAN LANGUAGE PORTFOLIO
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
ADHERES TO ETHIC VALUES IN HIS/HER FIELD.
|
5 | |||||
2 |
MINDS HIS/HER PERSONAL CARE, HYGIENE, DRESS AND FINERY AND OUTLOOK LIKE THE WAY HIS/HER FIELD REQUIRES.
|
5 | |||||
3 |
DOES HIS/HER JOB WITHIN THE VOCATIONAL STANDARDS AND LEGALITY.
|
5 | |||||
4 |
PAYS ATTENTION TO THE DIFFERENCES AMONG THE PEOPLE AND CULTURES, SHOWS RESPECT AND TOLERANCE.
|
5 | |||||
5 |
MAKES EVALUATION OF HEALTH CARE, SAFETY AND RISK ANALYSIS IN HIS/HER FIELD.
|
5 | |||||
6 |
PAYS ATTENTION TO HUMAN HEALTH, SOCIAL AND NATURAL ENVIRONMENT WHILE WORKING IN HIS/HER FIELD.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 9 | 126 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 29 | 0 | 183 |
Total Workload of the Course Unit | 183 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |