Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SHP254 |
HAVACILIKTA İNSAN FAKTÖRÜ |
4 |
2 |
2 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. REMZİ SIZAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Sivil havacılık sisteminde insan faktörlerinin uçuş emniyeti üzerindeki etkilerini öğrenmeyi amaçlar |
Contents of the Course Unit: |
Sivil havacılık sisteminde insan, havacılık emniyeti,insan faktörlerinin etkileri konularını kapsar |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İnsan hatasının sistemdeki etkilerini bilecektir. |
İnsan hata modellerini tanımlayabilcektir. |
İnsan bilgi işleme sürecini açıklayabilcektir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Tarama |
Sivil havacılık sisteminde insan, havacılık emniyeti -insan faktörleri |
Anlatım - Soru Cevap |
2 |
Literatür Tarama |
İnsan faktörleri-İnsan hatası Hata modelleri |
Anlatım - Soru Cevap |
3 |
Literatür Tarama |
Hata modelleri |
Anlatım - Soru Cevap |
4 |
Literatür Tarama |
Kontrolör performansı performansı etkileyen faktörler |
Anlatım - Soru Cevap |
5 |
Literatür Tarama |
İnsan bilgi işleme |
Anlatım - Soru Cevap |
6 |
Literatür Tarama |
Bireysel Farklılıklar |
Anlatım - Soru Cevap |
7 |
Literatür Tarama |
Örgütsel Faktörler |
Anlatım - Soru Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama |
Stres |
Anlatım - Soru Cevap |
10 |
Literatür Tarama |
Otomasyon |
Anlatım - Soru Cevap |
11 |
Literatür Tarama |
İnsan makine etkileşimi |
Anlatım - Soru Cevap |
12 |
Literatür Tarama |
İnsan makine etkileşimi |
Anlatım - Soru Cevap |
13 |
Literatür Tarama |
İş yükü |
Anlatım - Soru Cevap |
14 |
Literatür Tarama |
Gelecek sistemler ve insan faktörleri |
Anlatım - Soru Cevap |
15 |
Literatür Tarama |
Gelecek sistemler ve insan faktörleri |
Anlatım - Soru Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to teamwork
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Identify vocational problems and resolve them effectively
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Comply with occupational ethics and sense of responsibility
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Utilize the theoretical information they have acquired in applications and practices
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Comprehend, appreciate and comply with cultural and social responsibilities
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Manage a process effectively to meet the demands.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Develop an awareness for life long learning
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Access and assess sectoral problems
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Be aware of legal regulations, and comply with them
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Communicate in an at least one foreign language
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Utilize communication and information technologies, as well as other technologies and equipment.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Plan and carry out vocational processes
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicate effectively in writing and orally
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Display their vocational self-confidence at work place
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Develop an entrepreneur spirite
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
3 |
42 |
Ödev |
14 |
1 |
14 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
58 |
0 |
100 |
|
Total Workload of the Course Unit |
100 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|