Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BEY241E | NUTRITION EDUCATION AND COUNSELING | 3 | 2 | 2 | 2 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. MÜNEVVER BAŞAK ONAT |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrenme kuramları, beslenme eğitimi ve danışmanlık programları çerçevesinde, eğitimde hedef belirleme, iletişim teknikleri, eğitim planlama, değerlendirme ve motivasyonel görüşme konularına ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Öğrenme kuramları, eğitim ve beslenme eğitimi,eğitimde hedef ve davranış belirleme, eğitim yöntemleri ve araçları, beslenme okuryazarlığı, yetişkin ve çocuk eğitiminin temel özellikleri, eğitim planlama ve değerlendirme, iletişim teknikleri, motivasyonel görüşme teknikleri, rol yapma tekniği ve uygulamalar, danışmanlık programı örnekleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Eğitimin, öğrenmenin tanımını ve arasındaki farkları açıklar. |
Bazı öğrenme kuramlarını tanımlar. |
Beslenme eğitiminin önemini örneklerle açıklar. |
Eğitim yöntemlerini ve yöntemlerin avantaj ve dezavantajlarını sıralar. |
Eğitim yöntemlerini uygularken dikkat edilmesi gereken kuralları takip eder. |
Beslenme eğitimi materyalleri hazırlar. |
Beslenme eğitiminde mobil/web tabanlı teknoloji kaynaklarını kullanır. |
Çocuk ve yetişkin gibi farklı birey ve gruplara eğitim programları hazırlar. |
Bireylerin kültürel ve demografik özelliklerini dikkate alarak beslenme eğitimini takip eder. |
Tüketicilerin bilgi, tutum ve davranışlarının düzeltilmesine yönelik kavramları ilişkilendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Grup Araştırması, Bireysel Araştırma | Öğrenme: Klasik Koşullanma ve Edimsel Koşullanma | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
2 | Literatür Tarama, Grup Araştırması, Bireysel Araştırma | Öğrenme: Bilişsel Öğrenme Teorisi ve Gözlemsel Öğrenme | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
3 | Literatür Tarama, Grup Araştırması, Bireysel Araştırma | Beslenmede Davranış Değişikliği | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
4 | Literatür Tarama, Grup Araştırması, Bireysel Araştırma | Eğitim ve Beslenme Eğitimi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
5 | Literatür Tarama, Grup Araştırması, Bireysel Araştırma | Beslenme Eğitim Programı Geliştirme ve Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
6 | Literatür Tarama, Grup Araştırması, Bireysel Araştırma | Beslenme Eğitimi Materyalleri ve Hazırlanması | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
7 | Literatür Tarama, Grup Araştırması, Bireysel Araştırma | Beslenme Okuryazarlığı ve Ölçümü | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Grup Araştırması, Bireysel Araştırma | Yetişkinlerde Beslenme Eğitimi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
10 | Literatür Tarama, Grup Araştırması, Bireysel Araştırma | Çocuklarda Beslenme Eğitimi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
11 | Literatür Tarama, Grup Araştırması, Bireysel Araştırma | Diyetisyenler İçin İletişim Becerileri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
12 | Literatür Tarama, Grup Araştırması, Bireysel Araştırma | Beslenme Danışmanlığı | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Yapma |
13 | Literatür Tarama, Grup Araştırması, Bireysel Araştırma | Diyetisyenler için Motivasyonel Görüşme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Yapma |
14 | Literatür Tarama, Grup Araştırması, Bireysel Araştırma | Beslenme Eğitimi ve Danışmanlığı İçin Rol Yapma Tekniğiyle Uygulamalar | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
15 | Literatür Tarama, Grup Araştırması, Bireysel Araştırma | Dünyadan Beslenme Eğitimi ve Danışmanlık Programı Örnekleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Melrose, S., Park, C., & Perry, B. (2013). Teaching health professionals online: Frameworks and strategies. Athabasca University Press. |
Dubois, D. J., Ibarluzea, I., & Winjkoop, I. (2016). Today’s nutrition and tomorrow’s public health: Challenges and opportunities. Frontiers Media SA. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
|
3 | |||||
2 |
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
|
3 | |||||
2 |
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
|
3 | |||||
2 |
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
|
3 | |||||
2 |
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
|
2 | |||||
2 |
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
|
2 | |||||
2 |
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
|
2 | |||||
2 |
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
|
2 | |||||
2 |
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 1 | 2 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 53 |
Total Workload of the Course Unit | 53 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 2,0 |