TR EN

FIELD TRAINING I-T PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BEY441ET FIELD TRAINING I-T 7 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AYLAR KARGAR MOHAMMADINAZHAD
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Yetişkin ve çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi için vaka çalışmaları, toplu beslenme sistemleri kapsamında menü planlama uygulamaları ile analitik düşünme, problem çözme ve mesleki yeterliliğine ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Oryantasyon, yetişkin ve çocuk hastalıklarının tıbbi beslenme tedavisine yönelik vaka çalışmaları, gebelik, emzirme ve çocuk beslenmesi vaka çalışmaları, HACCP ilkeleri, menü planlama ve yönetim organizasyonlarına yönelik uygulama örnekleri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yetişkin ve çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkelerini kullanarak vaka sunumları hazırlar.
Vakaları eleştirel bir bakış açısıyla analiz eder ve uygun tıbbi beslenme tedavisini önerir.
Toplu beslenme sistemlerindeki sorunlara teorik yaklaşımlar geliştirerek uygun çözümlerle yanıt verir.
Teorik bilgileri kullanarak vaka analizleri sırasında karşılaşılan problemlere yanıt verir.
Vaka çalışmaları ile analitik düşünme, karar verme ve mesleki değerlendirme yetkinlikleri üzerinde çalışır.
Beslenme ve diyetetik alanında multidisipliner yaklaşımları vakalar üzerinden gösterir.
Vaka çalışmalarını sosyal çevre, kültürel yapı ve ekonomik koşulları göz önünde bulundurarak analiz eder.
Beslenme yetersizlikleri, obezite, diyabet ve diğer halk sağlığı sorunlarına yönelik çözüm stratejileri önerir.
Yetişkin ve çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ile ilgili doğru bilgiyi seçer, analiz eder ve raporlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Oryantasyon Sunum/Anlatım
2 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Obezite ve Beslenme Örnek olay yöntemi
3 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Diyabet Hastalığı ve Beslenme Tartışma
4 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Kalp-Damar Hastalıkları ve Beslenme Sunum/Anlatım
5 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Böbrek Hastalıkları ve Beslenme Örnek olay yöntemi
6 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Sindirim Sistemi ve Beslenme Tartışma
7 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Gebelik ve Emzirme Dönemi Beslenmesi Sunum/Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Bebeklerde Beslenme Örnek olay yöntemi
10 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Prematüre Çocuklarda Beslenme Tartışma
11 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Doğuştan Metabolik Hastalıklar ve Beslenme Sunum/Anlatım
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Emilim Bozuklukları ile Beslenme Örnek olay yöntemi
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma HACCP İlkeleri Tartışma
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Menü Planlanması Sunum/Anlatım
15 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Yönetim Organizasyonları Örnek olay yöntemi, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Jeukendrup, A. (2013). Sports nutrition: From lab to kitchen (3rd ed.). U.K.: Meyer & Meyer Sport.
Burke, L., & Deakin, V. (2015). Clinical sports nutrition (5th ed.). McGraw-Hill Education.
Sethi, M. (2004). Institutional food management. New Age International Publishers.
Puckett, R. P. (2012). Foodservice manual for health care institutions (4th ed.). John Wiley & Sons.
Kranz, S. (2018). Dietary intake and behavior in children. MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute.
Kagawa, M., Lee, M., & Binns, C. (2017). Nutrients in infancy. MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute.
Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L., & Krause, M. V. (2023). Krause's food & the nutrition care process (e-book). Elsevier Health Sciences.
Brown, J. E. (2017). Nutrition through the life cycle (7th ed.). Cengage Learning.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 57
Total Workload of the Course Unit 57
Workload (h) / 25.5 2,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0