Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGY141E | MATERNAL AND CHILD NUTRITION | 1 | 2 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit | Prof.Dr. WILLIAM MOSIER |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Gebelik ve emziklilik dönemindeki fizyolojik, metabolik ve endokrin değişiklikler ve bu dönemde beslenme ilkelerine, bebeklik, çocukluk ve adölesan dönemde beslenmenin önemine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Beslenme ile ilgili genel kavramlar, gebelik-emziklilik dönemi, 0-1 yaş, okul öncesi, okul çağı çocuklarının ve adölesan dönemdeki beslenme sorunları ve yeterli ve dengeli beslenme ilkeleri |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Türkiye ve Dünyadaki gebe-emzikli, çocuk ve adölesan dönemlerine ilişkin beslenme sorunlarını ayırır. |
Gebelik ve emziklilik döneminde beslenme özellikleri ve önerilerini özetler. |
Anne sütünün önemini açıklar. |
Okul öncesi, okul çağı ve adölesan dönemde beslenme özelliklerini ve önerilerini açıklar. |
Bebeklik ve çocukluk dönemlerinde beslenme sorunlarını ve önerilerini açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Beslenme ile ilgili temel kavramlar | Anlatım |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Beslenme ile ilgili temel kavramlar | Anlatım |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besin grupları ve sağlıklı beslenme ilkeleri | Anlatım |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Dünyada ve Türkiye’de çocuk beslenmesinin önemi | Anlatım, Bireysel çalışma, tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Gebelik fizyolojisi, sorunları, gereksinimleri | Anlatım, Bireysel çalışma, tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Emziklilik fizyolojisi, sorunları, gereksinimleri | Anlatım, Bireysel çalışma, tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Prematüre bebeklerde beslenme | Anlatım, Bireysel çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Bebek beslenmesi ve anne sütünün önemi | Anlatım, Bireysel çalışma, Tartışma |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Okul öncesi dönemde beslenme | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Okul çağı çocuklarda beslenme | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Adölesan dönemde beslenme | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Çocuklarda büyüme ve gelişmenin izlenmesi | Anlatım, Tartışma, örnek olay |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Beslenme yetersizliğine bağlı sağlık sorunları | Anlatım, Tartışma, örnek olay |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Çocukluk ve adölesan dönemde obezite ve diyet tedavisi | Anlatım, örnek olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Whitney, Rolfes, Understanding Nutrition 14th Edition, 2016 CANADA, Cengage Learning |
Arlı, M., Şanlıer, N., Küçükkömürler, S. & Yaman, M. (2017). Anne ve Çocuk Beslenmesi. Ankara: Pegem Akademi. |
Baysal, A., (2018) Beslenme. (17.Baskı). Ankara: Hatiboğlu. |
Karaağaoğlu, N., Eroğlu Samur G., (2017). Anne ve Çocuk Beslenmesi. (5.Baskı). Ankara: Pegem. |
Gülden, K., Gökmen, H. (2017). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi. (5.Baskı). Ankara: Hatiboğlu. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
4 | |||||
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
4 | |||||
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
4 | |||||
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
5 | |||||
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
4 | |||||
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 7 | 2 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 76 |
Total Workload of the Course Unit | 76 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |