Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGY145E | PHYSIOLOGY | 1 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. FUZAİL MOHAMMED MAJOO |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İnsan vücudunu oluşturan tüm sistemlerin temel yapısı ve işleyiş mekanizmalarına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | İnsan vücudundaki hücre, doku ve sistemlerin işleyiş mekanizmaları |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Homeostasis kavramını ve fizyolojik düzenleme mekanizmalarını açıklar |
Vücut sıvı kompartmanlarını açıklar |
Membranda transport mekanizmalarının temel özelliklerini söyler |
Kanın görevlerini ve kan hücrelerinin özelliklerini söyler |
Sinir sisteminin temel özelliklerini açıklar |
Motor ve duyusal sinir sistemi bölümlerinin temel çalışma prensiplerini açıklar |
Kas kasılma mekanizmasını açıklar |
Kasın enerji kaynaklarını sıralar |
Dolaşım sisteminin bölümlerini ve özelliklerini açıklar |
Kalbin çalışma prensiplerini açıklar |
Solunum mekaniğini açıklar |
Solunum sisteminde gaz transportunun ana mekanizmasını açıklar |
Sindirim sisteminin temel görevlerini sıralar |
Boşaltım sisteminin çalışma prensiplerini açıklar |
Hormonların salınma mekanizmalarını ve etkilerini sıralar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Okuma | Fizyolojiye giriş, homeostaz ve vücut kontrol sistemleri | Sunum, tartışma, soru-cevap |
2 | Okuma | Vücut Sıvılarının Dağılımı, Elektrolitler, Hücre Transport Mekanizmaları | Sunum, tartışma, soru-cevap |
3 | Okuma | Kan Fizyolojisi | Sunum, tartışma, soru-cevap |
4 | Okuma | Sinir Sistemi Fizyolojisi | Sunum, tartışma, soru-cevap |
5 | Okuma | Kas Fizyolojisi | Sunum, tartışma, soru-cevap |
6 | Okuma | Dolaşım Sistemi Fizyolojisi | Sunum, tartışma, soru-cevap |
7 | Okuma | Sindirim Sistemi Fizyolojisi | Sunum, tartışma, soru-cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma | Solunum Fizyolojisi | Sunum, tartışma, soru-cevap |
10 | Okuma | Boşaltım Sistemi Fizyolojisi | Sunum, tartışma, soru-cevap |
11 | Okuma | Duyu Fizyolojisi | Sunum, tartışma, soru-cevap |
12 | Okuma | Endokrin Sistem Fizyolojisi | Sunum, tartışma, soru-cevap |
13 | Okuma | Üreme Sistemi Fizyolojisi | Sunum, tartışma, soru-cevap |
14 | Okuma | Bağışıklık Sistemi Fizyolojisi | Sunum, tartışma, soru-cevap |
15 | Okuma | Egzersiz Fizyolojisi | Sunum, tartışma, soru-cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Hall, J. E. Guyton A.C.(2016). Guyton and Hall Tıbbi Fizyoloji (13. ed). Elsevier. |
Ganong, W. (2016) Ganong Tıbbi Fizyoloji (25. ed). McGraw Hill Ed. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
4 | |||||
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
4 | |||||
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
2 | |||||
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
3 | |||||
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
4 | |||||
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
2 | |||||
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
2 | |||||
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 4 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 61 | 0 | 147 |
Total Workload of the Course Unit | 147 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |