TR EN

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY244E DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY 4 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ÜNAL ERDEM ELLİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Gelişimin temel ilke, kavram ve kuramları çerçevesinde, erken çocukluk döneminde, farklı gelişim alanlarının ve bu alanlardaki gelişimsel ilerlemelerin değerlendirilmesine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Gelişim kuramları, gelişimin temel kavram ve ilkeleri, yaş dönemlerine göre bilişsel gelişimin, bedesel-motor gelişimin, dil gelişiminin, duygusal ve cinsel gelişimin, toplumsal gelişim ve ahlak gelişiminin incelenmesi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gelişim psikolojisini yorumlayan tarihsel, evrimsel, normatif perspektifleri karşılaştırır.
Ergenliğin gelişimsel ilerlemesini farklı gelişim alanlarına göre vaka üzerinden inceler.
Erken çocukluğun gelişimsel ilerlemesini farklı gelişim alanlarına göre vaka üzerinden inceler.
Gelişim psikolojisi araştırmaları için uygun yöntemi seçer.
Gelişim kuramlarını temel varsayımlarına göre ayırır.
Gelişiminin psikolojisinin temel ilkelerini açıklar.
Gelişim psikolojisinin tartışmalı konularını değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 literatür tarama, web tabanlı araştırma Gelişimin temel kavram ve ilkeleri Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
2 literatür tarama, web tabanlı araştırma Gelişim kuramları Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
3 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre bilişsel gelişim Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
4 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre bilişsel gelişim Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
5 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre bilişsel gelişim Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
6 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre motor gelişm Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
7 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre motor gelişm Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre dil gelişimi Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
10 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre dil gelişimi Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
11 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre dil gelişimi Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
12 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre duygusal ve cinsel gelişim Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
13 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre duygusal ve cinsel gelişim Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
14 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre toplumsal gelişim ve ahlak gelişiminin incelenmesi Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
15 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre toplumsal gelişim ve ahlak gelişiminin incelenmesi Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

nanç, B.Y., Bilgin, M., Atıcı, M.K. (2004). Gelişim Psikolojisi ve Ergen Gelişimi.
Omrod, J.E. (Ed.). (2015). Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Weiner, I. B., Lerner, R. M., Easterbrooks, M. A., & Weiner, I. (2012). Handbook of psychology, developmental psychology. John Wiley, Sons. Inc. Hoboken, New Jersey.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
5
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
5
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
4
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
4
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
4
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
4
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
4
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 12 2 24
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 14 2 28
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 96
Total Workload of the Course Unit 96
Workload (h) / 25.5 3,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0