Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGY244E | DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY | 4 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ÜNAL ERDEM ELLİ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Gelişimin temel ilke, kavram ve kuramları çerçevesinde, erken çocukluk döneminde, farklı gelişim alanlarının ve bu alanlardaki gelişimsel ilerlemelerin değerlendirilmesine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Gelişim kuramları, gelişimin temel kavram ve ilkeleri, yaş dönemlerine göre bilişsel gelişimin, bedesel-motor gelişimin, dil gelişiminin, duygusal ve cinsel gelişimin, toplumsal gelişim ve ahlak gelişiminin incelenmesi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gelişim psikolojisini yorumlayan tarihsel, evrimsel, normatif perspektifleri karşılaştırır. |
Ergenliğin gelişimsel ilerlemesini farklı gelişim alanlarına göre vaka üzerinden inceler. |
Erken çocukluğun gelişimsel ilerlemesini farklı gelişim alanlarına göre vaka üzerinden inceler. |
Gelişim psikolojisi araştırmaları için uygun yöntemi seçer. |
Gelişim kuramlarını temel varsayımlarına göre ayırır. |
Gelişiminin psikolojisinin temel ilkelerini açıklar. |
Gelişim psikolojisinin tartışmalı konularını değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | literatür tarama, web tabanlı araştırma | Gelişimin temel kavram ve ilkeleri | Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma |
2 | literatür tarama, web tabanlı araştırma | Gelişim kuramları | Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma |
3 | Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma | Yaş dönemlerine göre bilişsel gelişim | Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma |
4 | Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma | Yaş dönemlerine göre bilişsel gelişim | Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma |
5 | Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma | Yaş dönemlerine göre bilişsel gelişim | Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma |
6 | Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma | Yaş dönemlerine göre motor gelişm | Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma |
7 | Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma | Yaş dönemlerine göre motor gelişm | Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma | Yaş dönemlerine göre dil gelişimi | Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma |
10 | Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma | Yaş dönemlerine göre dil gelişimi | Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma |
11 | Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma | Yaş dönemlerine göre dil gelişimi | Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma |
12 | Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma | Yaş dönemlerine göre duygusal ve cinsel gelişim | Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma |
13 | Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma | Yaş dönemlerine göre duygusal ve cinsel gelişim | Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma |
14 | Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma | Yaş dönemlerine göre toplumsal gelişim ve ahlak gelişiminin incelenmesi | Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma |
15 | Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma | Yaş dönemlerine göre toplumsal gelişim ve ahlak gelişiminin incelenmesi | Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
nanç, B.Y., Bilgin, M., Atıcı, M.K. (2004). Gelişim Psikolojisi ve Ergen Gelişimi. |
Omrod, J.E. (Ed.). (2015). Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
Weiner, I. B., Lerner, R. M., Easterbrooks, M. A., & Weiner, I. (2012). Handbook of psychology, developmental psychology. John Wiley, Sons. Inc. Hoboken, New Jersey. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
5 | |||||
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
5 | |||||
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
4 | |||||
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
4 | |||||
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
4 | |||||
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 12 | 2 | 24 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 96 |
Total Workload of the Course Unit | 96 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |