TR EN

CGY 250 E PUBLIC HEALTH PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY250E CGY 250 E PUBLIC HEALTH 4 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HINA ZAHOOR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Toplumdaki bireyleri etkileyen sağlık koşulları ve koruyucu sağlık hizmetlerinin öneminin öğrenilmesine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Halk Sağlığı kavramı, halk sağlığı hizmet alanları, sağlık hizmetlerinin amacı, koruyucu sağlık hizmetleri,anne sağlığı, çocuk sağlığı,aile planlaması ve eğitimi, bağışıklama, toplum beslenmesi, evde bakım,okul sağlığı, toplum ruh sağlığı, bulaşıcı hastalıklar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Halk sağlığı alanında genel kavramları açıklar.
Okul sağlığı çalışmalarını ve önemini açıklar.
Koruyucu sağlık hizmetlerini ve önemini açıklar.
Ana çocuk sağlığı ve aile planlaması hizmet alanlarını sınıflandırır.
Toplum Ruh sağlığını ve sık görülen hastalıkları açıklar.
Ergen sağlığını ve önemini açıklar.
Bağışıklama hizmetlerini ve önemini açıklar.
Çocukluk çağı sık görülen bulaşıcı hastalıkları ve önemini açıklar
Okul sağlığı çalışmalarını değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Halk Sağlığı kavramı Anlatım
2 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma halk sağlığı hizmet alanları Anlatım
3 Literatür Tarama sağlık hizmetlerinin amacı Anlatım
4 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma koruyucu sağlık hizmetleri Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
5 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma anne sağlığı Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
6 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma çocuk sağlığı Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
7 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma aile planlaması ve eğitimi Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma aile planlaması ve eğitimi Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
10 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma bağışıklama, toplum beslenmesi Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
11 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma evde bakım Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
12 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma okul sağlığı Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
13 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma toplum ruh sağlığı Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
14 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma toplum ruh sağlığı Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
15 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma bulaşıcı hastalıklar Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Halk Sağlığı- 3 cilt Hacettepe yayınları Edt:Prof. Dr. Çağatay Güler-Prof. Dr. Levent Akın. Ankara, 2015
A.Ü. Uzaktan Eğitim Yayınları Halk Sağlığı Edt: Doç. Dr. Birgül PİYAL Ankara/ 2011

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
5
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
5
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
5
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
5
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
5
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
5
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
5
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
5
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 12 1 12
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 1 10
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 80
Total Workload of the Course Unit 80
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0