TR EN

MENTAL HEALTH AND ADJUSTMENT PROBLEMS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY342E MENTAL HEALTH AND ADJUSTMENT PROBLEMS 6 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TALAT SARIKAVAK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Çocuk, yetişkin ve toplum ruh sağlığının önemi, ruh sağlığı ve hastalıkları, normal gelişimde normal ve problem davranışlar ile ruhsal bozukluklar arasındaki farklar, problem davranışlara uygun çözüm yöntemleri ve gerekli hallerde başvuruda bulunabileceği ruh sağlığı disiplininin diğer meslek elemanları ile işbirliği, Çocukta ruh sağlığını bozan nedenler, uyum sorunları ve bunlara yaklaşımına ilişkin bilgilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Çocuk ruh sağlığı kavramları, uyum problemleri, gelişimsel kuramlar, yaklaşım, yönlendirme koşulları, Ruh sağlığının önemi, çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemleri, aileyle iletişim, trans-disipliner çalışma.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ruh sağlığının önemini açıklar.
Çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemlerini açıklar.
Çocuk ve ebeveynler arasındaki ilişkiyi açıklar.
Aile tutumlarını açıklar.
Disiplinler arası çalışma felsefesini bağlı kalır.
Gerekli durumlarda diğer meslek elemanlarıyla yardım eder.
Çocukta uyum sorunları örnek gösterir
Çocukların ruh sağlığı problemlerinde bakım verenlerin etkisini ifade eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Ruh sağlığı ile ilgili kavramlar Tanım, örneklerle açıklama, tartışma
2 Literatür tarama Çocuk ruh sağlığının tanımı Anlatım,tartışma
3 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocuk ruh sağlığı gelişim evreleri Anlatım,tartışma
4 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemleri Anlatım,tartışma
5 Bireysel araştırma Çocuk, ana-baba ilişkileri Anlatım, tartışma, örnekleme olay
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı Anlatım, bireysel çalışma
7 Literatür tarama Kohlberg’in Ahlak Gelişimi Kuramı Anlatım, bireysel çalışma
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel araştırma Freud’un Psikoseksüel Gelişim Kuramı Anlatım, bireysel çalışma
10 Literatür tarama Erıkson’un Psikososyal Gelişim Kuramı Anlatım, bireysel çalışma
11 Literatür tarama Çocukların anneleriyle ilişkileri Anlatım,örnekleme olay
12 Bireysel araştırma Çocukların babalarıyla ilişkileri Anlatım,örnekleme olay
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocukların kardeşleriyle ilişkileri Anlatım,örnekleme olay
14 Bireysel araştırma Çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemleri genel tekrar Anlatım
15 Bireysel araştırma Çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemleri genel tekrar Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Semerci, B.(2017). Birlikte Büyütelim Çocuk Ruh Sağlığı 0-12 Yaş. İstanbul: Alfa.
Karabekiroğlu, K.(2013). Çocuğun Ruhsal Gelişimi, Ne Çabuk Büyüdün Sen?.İstanbul: Say.
Yörükoğlu, A.(2011). Çocuk Ruh Sağlığı / Çocuk Yetiştirme Sanatı ve Kişilik Gelişimi. İstanbul: Özgür.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
5
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
4
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
4
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
4
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
4
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
4
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 5 1 5
Ödev 14 1 14
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 49
Total Workload of the Course Unit 49
Workload (h) / 25.5 1,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0