Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGY212E | CREATIVITY AND ART DURING CHILDHOOD | 4 | 2 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. BERK EFE ALTINAL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Yaratıcılık ve sanata ilişkin temel kavramlar, yaratıcılık üzerinde etkili olan faktörler, farklı sanat alanlarının çocuklar üzerindeki etkileri, sanat eğitiminde dikkat edilmesi gereken noktalar ve yaratıcı sanat etkinlikleri hazırlamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Sanat ve yaratıcılık ile ilgili kavramlar ve yaratıcı bireylerin özellikleri, erken çocukluk döneminde yaratıcılığın desteklenmesi ve eğitimcinin rolü, çocukta yaratıcılığın gelişimini etkileyen faktörler, yaratıcılığı destekleyen bir ortam ve program hazırlama, çocuklara yönelik farklı sanat alanları, çocuk resimlerinin aşamaları ve özellikleri, yaratıcılıkta aile ve sanatın önemi, sanat eğitiminde dikkat edilmesi gereken noktalar, çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinlikleri ve yaratıcı materyaller, hazırlama, çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinlik örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sanat ve yaratıcılıkla ilgili kavramları açıklar. |
Sanat ve yaratıcılığın gelişiminde etkili olan etmenleri ayırır. |
Sanat ve yaratıcılığın gelişim sürecini açıklar . |
Yaratıcılıkta aile ve sanatın önemini ifade eder. |
Çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun yaratıcı materyaller tasarlar. |
Yaratıcı materyallerin çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygunluğunu değerlendirir. |
Erken çocukluk döneminde yaratıcılığın desteklenmesinde eğitimcinin rolüne uygun davranır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Yaratıcılık ile ilgili kavramlar, Yaratıcılığın unsurları, yaratıcı bireyin özellikleri | Anlatım |
2 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Erken çocukluk döneminde sanatın ve yaratıcılığın desteklenmesi, eğitimcinin rolü | Anlatım |
3 | Bireysel Araştırma | Yaratıcılığı destekleyen bir ortam ve program hazırlama | problem çözme, yaratıcı çalışma, bireysel çalışma |
4 | Bireysel Araştırma | Çocuklara yönelik farklı sanat alanları, Çocuk resimlerinin aşamaları ve özellikleri | problem çözme, yaratıcı çalışma, bireysel çalışma |
5 | Bireysel Araştırma | Yaratıcılık - sanat ilişkisi, Yaratıcılıkta aile ve sanatın önemi | problem çözme, yaratıcı çalışma, bireysel çalışma |
6 | Bireysel Araştırma | Yaratıcılık ve sanatın çocuk üzerinde etkileri | problem çözme, yaratıcı çalışma, bireysel çalışma |
7 | Bireysel Araştırma | Sanat eğitiminde dikkat edilmesi gereken noktalar | problem çözme, yaratıcı çalışma, bireysel çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Bireysel Araştırma | Çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinlikleri ve yaratıcı materyaller | problem çözme, yaratıcı çalışma, bireysel çalışma |
10 | Bireysel Araştırma | Çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinlik örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma | problem çözme, yaratıcı çalışma, bireysel çalışma |
11 | Bireysel Araştırma | Çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinlik örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma | problem çözme, yaratıcı çalışma, bireysel çalışma |
12 | Bireysel Araştırma | Çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinlik örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma | problem çözme, yaratıcı çalışma, bireysel çalışma |
13 | Bireysel Araştırma | Çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinlik örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma | problem çözme, yaratıcı çalışma, bireysel çalışma |
14 | Bireysel Araştırma | Çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinlik örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma | problem çözme, yaratıcı çalışma, bireysel çalışma |
15 | Bireysel Araştırma | Çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinlik örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma | problem çözme, yaratıcı çalışma, bireysel çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
İnan, H., Öncü, E., Tanju, E., Turaşlı, N., Ünlüer, E., Zeteroğlu, E. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Sanat ve Yaratıcılığın Geliştirilmesi.Ankara: Pegem Akademi. |
Englebright Fox, J. & Schirrmacher, R. (2014).Çocuklarda Sanat ve Yaratıcılığın Gelişimi/ Art & Creative Development for Young Children (Çev. İlkay ULUTAŞ , Ender DURUALP ,Fatma Elif KILINÇ , Gökhan DUMAN , Elif ÖZTÜRK YILMAZTEKİN , Ümit DENİZ , Aynur BÜTÜN AYHAN). Ankara: Nobel Akademi. |
Halmatov, S. (2016). Çocuk Resimleri Analizi ve Psikolojik Resim Testleri. Ankara: Pegem Akademi. |
Yavuzer, H. (2013). Resimleriyle Çocuk. İstanbul:Remzi Kitabevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
5 | |||||
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
4 | |||||
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
5 | |||||
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
4 | |||||
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
5 | |||||
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
5 | |||||
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 10 | 1 | 10 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 10 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 122 |
Total Workload of the Course Unit | 122 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |