TR EN

MEDICAL BIOLOGY AND GENETICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BEY142E MEDICAL BIOLOGY AND GENETICS 2 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BURÇİN TÜZÜNER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Hücreyi oluşturan yapıların fonksiyonları , genetik materyal ve ilgili hastalıklara ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Hücre yapısı, genetik materyal, transkripsiyon, translasyon, hücre döngüsü, polimorfizm, mutasyon, kalıtsal hastalıklar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Moleküler yapı ile biyolojik fonksiyonu ilişkilendirir.
Hücresel hastalıkların genetik kökenlerini tartışır.
Canlı organizmalarda bulunan başlıca moleküler yapıların biyolojik önemini örneklendirir.
Hücrenin organellerini açıklar.
Mutasyon kavramlarını açıklar.
Genetiğin temel kavramlarını açıklar.
Hücre işleyişinin temelindeki moleküler biyoloji ve genetik kavramlarını ilişkilendirir.
Hücreyi oluşturan molekül yapılarını işlevleriyle açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Hücre Organelleri Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
2 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Hücrenin Kimyasal Yapısı Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
3 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Hücre Membran Yapısı ve Özelleşmeleri Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
4 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Hücrenin Bölünmesi Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
5 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Hücre Döngüsü Kontrolü Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
6 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Kromatin ve Kromozomun Yapısı Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
7 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Transkripsiyon Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Translasyon Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
10 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Kalıtım- Mendel Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
11 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Kalıtım-Non Mendelyan Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
12 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Kromozom Anomalileri Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
13 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma DNA Tamir Mekanizmaları Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Doğum Öncesi Tanı Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
15 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Genetik Danışma Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Karp’s Cell & Molecular Biology 8th edition October 2016, Gerald Karp, Janet Iwasa, Wallace Marshall John Wiley & Sons Publishing
Molecular Biology 2nd edition, February 2012, David P, Clark, Nanette J. Pazernik, Academic Cell

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
3
2
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
3
2
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopts personal development and lifelong learning.
5
2
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
5
2
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
5
3
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
3
2
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
3
3
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 79
Total Workload of the Course Unit 79
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0