Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY248E | MANIPULATION AND MOBILIZATION TECHNIQUES | 4 | 4 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SAADET TURHAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; fizyoterapi bölümü öğrencisine eklem, kas ve bağ gibi yumuşak dokuları elle değerlendirme (palpasyon) ve hareket ettirme (mobilizasyon ve manipulasyon) tekniklerini öğretmeye ve öğrencilerin bu teknikleri güvenle uygulamasına ilişkin bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | İleri manipulatif terapi teknikleri, servikal-torakal-lumbal-sakroiliak manipulasyon ve mobilizasyonları, periferal eklem manipulasyon ve mobilizasyonları, osteopati yaklaşımı. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Eklem, kas ve bağ gibi yumuşak dokuların elle muayenesini uygulayabilir. |
Yumuşak dokuların hissedilmesini keşfedebilir. |
Hareket kısıtlılıklarını ortadan kaldırmayı pratik yaparak uygulayabilir. |
Manuel terapi uygulaması seçimi için gerekli terapi planlama basamaklarını organize edebilir. |
Mobilizasyon ve manipulasyon tekniklerine ait uygulamaları tekrar edebilir. |
Eklem, bağ, tendon ve kas yaralanmalarında kullanılacak manuel terapi tekniğine karar verip temel düzeyde uygulayabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Manuel Terapi Tekniklerine Giriş | Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Servikal Bölge Manipulasyon ve Mobilizasyon Uygulamaları | Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Torakal Bölge Manipulasyon ve Mobilizasyon Uygulamaları | Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Lumbal Bölge Manipulasyon ve Mobilizasyon Uygulamaları | Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Sakroiliak Eklem Manipulasyon ve Mobilizasyon Uygulamaları | Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Omuz Kompleksi Manipulasyon ve Mobilizasyon Uygulamaları | Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Genel Tekrar | Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Dirsek Kompleksi Manipulasyon ve Mobilizasyon Uygulamaları | Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | El Bileği ve El Manipulasyon ve Mobilizasyon Uygulamaları - Practise | Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Kalça Manipulasyon ve Mobilizasyon Uygulamaları | Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Diz Manipulasyon ve Mobilizasyon Uygulamaları | Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Ayak Bileği ve Ayak Manipulasyon ve Mobilizasyon Uygulamaları | Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Genel Tekrar | Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Finale Hazırlık | Konu Anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Yüksel İ. (2017). Ortopedik Problemlerde Manuel Terapi Teknikleri. Ankara: Hipokrat Kitabevi. |
Cyriax H J, Cyriax P J. (1996). Cyriax's Illustrated Manual of orthopaedic Medicine. 2nd edition.Butterworth Heinemann. |
Kesson M, Atkins E. (2005). Orthopaedic Medicine: a practical approach. 2 nd edition. Butterworth-Heinemann |
Kaya Mutlu E. Ortopedik Eklem Mobilizasyonu ve Manipulasyonu, İstanbul Medikal, İstanbul, 2020. |
Karaduman A. Tunca Yılmaz Ö. Fizyoterapi Rehabilitasyon Seti, Pelikan Tıp, Ankara, 2016. |
Yapalı G. (2019). Ortopedik Manuel Terapi. Ankara: Atlas Kitapçılık. |
Ün Yıldırım N, Avcı Ş, Yörükoğlu E. (2019). Ortopedik Manuel Terapi. Ankara: Hipokrat Kitabevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | |
Uygulama-Lab | 1 | 10 | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | |
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
5 | |||||
2 |
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
|
4 | |||||
2 |
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopts personal development and lifelong learning.
|
4 | |||||
2 |
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
|
4 | |||||
2 |
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
|
4 | |||||
3 |
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
|
5 | |||||
2 |
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
|
4 | |||||
3 |
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 58 | 0 | 107 |
Total Workload of the Course Unit | 107 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |