TR EN

NEUROPHYSIOLOGICAL APPROACHES I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY301E NEUROPHYSIOLOGICAL APPROACHES I 5 3 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HÜSNİYE MERVE DEMİRER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Proprioseptif Nöromusküler Fasilitasyon (PNF) tekniklerinin terapik egzersizler içindeki yeri ve etki mekanizmaları konusunda temel bilgiler öğrenerek, PNF egzersizleri ve tekniklerini kavramak ve uygulamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Nörofizyolojik mekanizmaların hareket kontrolündeki rolü, Proprioseptif Nöromusküler Fasilitasyon (PNF) tekniklerinin teorik temelleri, PNF tekniklerinin uygulama şekilleri, vaka örnekleri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Proprioseptif nöromuskuler fasilitasyon tekniklerinin nörofizyolojik etki mekanizmalarını açıklar.
Proprioseptif nöromuskuler fasilitasyon tekniklerinin terapötik egzersizler içindeki yeri ve kullanım amaçlarını bilir.
Farklı nöromusküler sistem bozukluklarında fasilitasyon veya inhibisyon amaçlarına yönelik problemleri analiz eder ve karşılaştırır.
Proprioseptif nöromuskuler fasilitasyon tekniklerini farklı klinik durumlarda uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme PNF'e Giriş, PNF Paternlerinin Temel Özellikleri Araştırma, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Skapula, Pelvis ve Üst Ekstremite Paternleri Araştırma, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma
3 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Alt Ekstremite Paternleri Araştırma, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma
4 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Boyun ve Üst Gövde Paternleri Araştırma, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma
5 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Alt Gövde Paternleri Araştırma, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma
6 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Bilateral Ekstremite Paternleri Araştırma, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma
7 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Yarım Patern Uygulamaları Araştırma, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Temel İşlemler Araştırma, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Fasilitasyon Teknikleri (Odaklanma Teknikleri) Araştırma, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma
11 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Fasilitasyon Teknikleri (Antagonistin Zıttı Teknikleri) Araştırma, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma
12 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme İnhibisyon Teknikleri Araştırma, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma
13 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Minder Aktiviteleri Araştırma, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma
14 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme PNF'de Yardımcı Ajanlar ve Proksimal Hayati Fonksiyonların Stimülasyonu Araştırma, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip yaptırma
15 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme PNF Tekniklerinin Farklı Kullanım Şekilleri Araştırma, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Livanelioğlu A, Kerme Günel M, Erden Z. “ Proprioseptif Nöromusküler Fasilitasyon Teknikleri”, Genişletilmiş 3.bs, Ankamat Matbaacılık, Ankara 2011.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
5
2
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
5
2
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopts personal development and lifelong learning.
3
2
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
3
2
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
4
3
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
5
2
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
4
3
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 55
Total Workload of the Course Unit 55
Workload (h) / 25.5 2,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0