Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY306E | PROSTHESIS, ORTHOTIC AND REHABILITATION | 6 | 4 | 3 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SAADET TURHAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Ortezler, kullanılan materyalin seçimi, ortez tipleri ve özellikleri, engel durumlarına uygun ortez seçimi ve kullanımı, günlük yaşam aktiviteleri (GYA) kapsamında ortez kullanımı ve mobilitenin artırılması, protezlerin temel prensipleri ve amputasyonun fizyolojik ve psikolojik etkileri ve rehabilitasyon işlemlerini anlamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Üst-alt esktremite ve gövde ortezleri, ortezlerin endikasyonları ve günlük yaşamda kullanım alanları, üst ve alt ekstremite protezleri, farklı protez tiplerine ve ampütasyon seviyesine göre uygun protez parçalarının seçimi, ampute rehabilitasyonu ve günlük yaşam aktiviteleri(GYA). |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Protezi oluşturan parçaları ve üretim süreçlerini açıklayabilir. |
Ampute veya konjenital ekstremite noksanlığı olan hasta için uygun protezi seçebilir. |
Amputelerde uygun tedavi programını uygulayabilir. |
Protez endikasyonu olan hastalarda rehabilitasyon evrelerine göre gerekli değerlendirmeleri uygulayabilir. |
Protez kullanan hastalarda protezin uyumunu, gerekli biyomekaniksel ayarlamaları ve sonuçlarını karşılaştırabilir. |
Ortez endikasyonu olan hastalarda uygulama öncesi ve sonrası gerekli değerlendirmeleri uygulayabilir. |
Ortez kullanan hastalarda ortezin uyumunu ve modifikasyon gerekliliğini açıklayabilir. |
Ortezin etkinliğini artıracak tedavi programını uygulayabilir. |
Ortez ve protez alanındaki güncel teknolojik gelişmelerin takip edilmesinin önemini açıklayabilir. |
Ortez ve protez uygulamaları ile olası komplikasyonları ilişkilendirebilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Amputasyon ve protez alanı ile ilgili temel kavramlar - Amputasyon seviyeleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Dizaltı amputasyon seviyeleri ve protez uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Dizüstü amputasyon seviyeleri ve protez uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Üst ekstremite amputasyon seviyeleri ve protez uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Amputasyon cerrahisi sonrası görülen komplikasyonlar ve rehabilitasyon yaklaşımları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Protez rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Protez rehabilitasyonunda güncel yaklaşımlar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Ortezlerin Tanımı, Amaçları ve Genel Sınıflandırması | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Alt Ekstremite Ortezleri, Uygulama - Lab | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Alt Ekstremite Ortezleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Üst Ekstremite Ortezleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Omurga ve Gövde Ortezleri (TLSO, LSO, Milwaukee vb.) | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Klinik Vaka Örnekleri ile Değerlendirme, Rehabilitasyon Planlaması ve Tartışma | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Genel tekrar, final sınavına hazırlık | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Browker JH, Michael JW. Atlas of Limb Prosthetics Mosby Year Book, St. Louis 1992. |
May BJ. Amputations and Prosthetics: a case study approach? Philadelphia 1996. |
Engstrom B, Van De Ven C. Therapy for Amputees Edinburgh 1999. |
Lusardi MM, Nielsen CC. Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation. 2 st ed. St. Louis : Saunders; 2007. |
GK Rose Orthotics: Principles & Practice 1986. |
American Academy of Orthotic Surgeons Atlas of Orthotics: Biomechanical Principles and Application 4th ed. 2009. |
Lusardi MM, Nielsen CC. Orhotics and Prosthetics in Rehabilitation 2nd .ed. , Elsevier Inc., St. Louis, Missouri, USA, 2007. |
Hunter JM, Schneider LH, Mackin EJ, Callahan AD Rehabilitation of the Hand, Surgery and Therapy 5th Ed., Mosby Company, Toronto, 2011. |
Fess EE, Philips CA. Hand Splinting 3rd ed., Mosby Company, Toronto, 1996. |
Stanley BG, Tribuzi SM. Concepts in Hand Rehabilitation Davis Company, Philadelphia, 1992. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | |
Uygulama-Lab | 1 | 10 | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | |
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
5 | |||||
2 |
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
|
4 | |||||
2 |
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopts personal development and lifelong learning.
|
5 | |||||
2 |
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
|
5 | |||||
2 |
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
|
5 | |||||
3 |
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
|
5 | |||||
2 |
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
|
5 | |||||
3 |
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 7 | 1 | 7 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 4 | 4 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
TOPLAM | 28 | 0 | 81 |
Total Workload of the Course Unit | 81 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |