TR EN

PHARMACOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HEY245E PHARMACOLOGY 3 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. RAHEELA ZAHEER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Farmakolojinin temel kavramlarına , ilaç hazırlama, uygulamaya ve ilaç etkileşimlerine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Farmasötik Şekiller ve İlaç Uygulama Yolları, Farmakodinamik ve Farmakokinetik, Santral Sinir Sistemi İlaçları, Kardiyovasküler Sistem İlaçları, Otonom Sinir Sistemi İlaçları, Solunum Sistemi İlaçları, Sindirim Sistemi İlaçları, Endokrin Sistem İlaçları, Toksikoloji ve İlaç Yan Etkileri, İlaç Bağımlılığı ve Tedavisi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İlaçların etki mekanizmasını, vücuda olan etkilerini ve yan etkilerini açıklar.
Sistemler üzerine etkili olan ilaçları farklı gruplar içinde inceler.
İlaçların birbirleriyle etkileşimlerini açıklar.
İlaç çeşitlerini ve hastaya uygulama yollarını açıklar.
İlaç zehirlenmelerinde uygulanacak tedaviyi açıklar.
İlaç dozunu hesaplar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Farmakolojiye Giriş Anlatım
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Farmasötik Şekiller ve Uygulama Yolları Anlatım, Beyin Fırtınası
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Farmakodinami, Farmakokinetik, Sıvı Elektrolit Dengesini Düzenleyen İlaçlar Anlatım, Tartışma
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma İlaç Metabolizması, İlaç Bağımlılığı ve Tedavileri Anlatım
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma İlaç Yan Etkileri, Zehirlenmeler ve Tedavileri Anlatım, Tartışma
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Sempatomimetikler ve sempatolitikler Anlatım
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Parasempatomimetikler ve parasempatolitikler Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Kardiyovasküler Sistem İlaçları Anlatım
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Merkezi Sinir Sistemi İlaçları Tartışma
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Antibiyotikler Anlatım, Tartışma
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Antiparaziter, Antikanser İlaçlar Anlatım
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Solunum Sistemi İlaçları Tartışma, Anlatım
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Sindirim Sistemi İlaçları Anlatım, Tartışma
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Endokrin Bozukluklarında Kullanılan İlaçlar, Vitaminler Tartışma, Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Bertram, G., Katzung, S., Masters, B., Antony, J. T. (2010). Basic and Clinical Pharmacology, 11 th edition, Mc Graw Hill, LANGE, Boston.
Erdoğan, M. (1996). Farmakoloji. Ankara: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Dökmeci, İ. (2010). Sağlık Yüksek Okulları İçin Farmakoloji Kısaltılmış Temel Bilgiler. İstanbul Tıp Kitapevi
Dural, E. (2010). Hemşireler için Farmakoloji. İstanbul: Nobel Tıp Kitapevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Believes in the philosophy of holistic health care.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
5
2
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 14 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 7 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 79
Total Workload of the Course Unit 79
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0