TR EN

YETİŞKİN PERFÜZYON I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PER245 YETİŞKİN PERFÜZYON I 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TURGAY DAĞTEKİN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ABİDİN ÖZBEY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Yetişkin perfüzyon tekniklerini uygulamalarına ve temel kavramlarının ilişkin bilgi beceri/davranış ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Mediasten anatomisi, kalp ve damar anatomisi, kalbin ileti sisteminin anatomisi, kardiyovasküler embriyoloji, mikrosirkülasyon, erişkin koroner kalp hastalıklarının cerrahi tedavisi, erişkin kapak hastalıklarının cerrahi tedavisi, aort cerrahisinde perfüzyon teknikleri, siyanotik konjenital kalp hastalıkları, obstrüktif konjenital kalp hastalıkları, erişkin konjenital kalp hastalıkları, sağ sol şantlı konjenital kalp hastalıkları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yetişkin perfüzyon tekniklerini açıklar.
Yetişkin perfüzyon tekniklerini prosedürüne uygun olarak uygular.
Mediasten anatomisini açıklar.
Kalp,damar anatomisini açıklar.
Kalbin ileti sisteminin anatomisi, kardiyovasküler embriyoloji, mikrosirkülasyon konularını ilişkilendirir.
Erişkin kalp hastalıklarını türlerini sıralar.
Erişkin kalp hastalıklarının kliniği hakkındaki temel bilgileri özetler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Mediasten anatomisi Anlatım
2 Literatür tarama Kalp ve damar anatomisi Anlatım
3 Bireysel araştırma Kalbin ileti sisteminin anatomisi Anlatım
4 Web tabanlı araştırma Kardiyovasküler embriyoloji Anlatım
5 Literatür tarama Mikrosirkülasyon Anlatım
6 Literatür tarama Erişkin koroner kalp hastalıklarının cerrahi tedavisi Anlatım
7 Bireysel araştırma Erişkin kapak hastalıklarının cerrahi tedavisi Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Aort cerrahisinde perfüzyon teknikleri Anlatım
10 Literatür tarama Siyanotik konjenital kalp hastalıkları Anlatım
11 Literatür tarama Obstrüktif konjenital kalp hastalıkları Anlatım
12 Literatür tarama Erişkin konjenital kalp hastalıkları Anlatım
13 Bireysel araştırma Sağ sol şantlı konjenital kalp hastalıkları Anlatım
14 Bireysel araştırma Genel tekrar Örnek Olay
15 Web tabanlı araştırma Genel tekrar Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Demirkılıç U.(Ed)(2008).Ekstrakorporal Dolaşım.Ankara :Efil Yayınevi.
Relle, M. A., Hutchinson, J. M., Mattison, A., Sievert, A., & Shackelford, A. G. (2014). Predicting adult perfusion practice trends and the adoption of evidence-based practice. The journal of extra-corporeal technology, 46(1), 53–59.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students can evaluate and apply the knowledge that is gained from lecture notes, application tools and visual and objective sources that support basic theoretical and practical courses,
5
2
They can monitor patient follow-up and, if necessary, they can apply appropriate drugs to the cardiopulmonary bypass system under the supervision of specialist doctors and anesthesiologist
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make installation and applications on Heart-lung machines and other equipment
5
2
They can make the necessary applications in situations requiring first aid.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can analyze the data related to patients and produces results.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make all the practices relevant to perfusion in accordance with perfusion techniques
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can update their Perfusion-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make the preparation and application of the Heart-Lung machine and other auxiliary equipment
4
2
Compatible with Team work, individual responsibility can be fulfilled.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 12 4 48
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 8 3 24
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 159
Total Workload of the Course Unit 159
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0