TR EN

SAĞLIĞIN KORUNMASI VE GELİŞTİRİLMESİ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PER443 SAĞLIĞIN KORUNMASI VE GELİŞTİRİLMESİ 7 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TURGAY DAĞTEKİN
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. ŞEBNEM İZMİR GÜNER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını kazandırmada, davranış değiştirme stratejilerini planlama, uygulama ve değerlendirme konusuna ilişkin bilgilerin ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Sağlığı koruma ve geliştirme kavramları, sağlık ve hastalığı etkileyen sosyal- kültürel faktörler, davranış değiştirme süreci: karar verme; karar verme sürecinde hemşirenin rolü, davranış değiştirme süreci: davranışa başlama, davranışa başlama teknikleri, davranışı sürdürme: bireyin davranışını sürdürmesini sağlayan davranış teknikleri, sağlığı geliştirme programı: beslenme ve kilo kontrolü, sağlığı koruma ve geliştirmede beslenmenin rolü, beslenme davranışlarını etkileyen faktörler, olumlu beslenme davranışları, sağlık personelinin rolleri, sağlığı geliştirme programlı geliştirme: egzersiz yönetimi stresle baş etme, sağlığı geliştirme programı: sağlık personelinin rolleri, sağlığı geliştirme programı : sigara bırakma , sağlığı geliştirme programı: sigara bırakmayı kolaylaştıran davranış teknikleri, güvenli cinsellik

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sağlığın korunması ve geliştirilmesiyle ilgili temel kavramları açıklar.
Sağlığın korunması ve geliştirilmesiyle ilgili kavramları özetler.
Davranış değiştirme sürecini özetler.
Sağlığı geliştirme programlarnı açıklar.
Sağlığı geliştirme programı: sağlık personelinin rollerini karşılaştırır.
Sağlık ve hastalığı etkileyen sosyal- kültürel faktörleri ilişkilendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Bireysel araştırma Sağlığı koruma ve geliştirme kavramları Anlatım
2 Bireysel araştırma Sağlık ve hastalığı etkileyen sosyal- kültürel faktörler Anlatım
3 Literatür tarama Davranış değiştirme süreci: karar verme; karar verme sürecinde sağlık personelinin rolü Anlatım
4 Bireysel araştırma Davranış değiştirme süreci: davranışa başlama, davranışa başlama teknikleri, Anlatım
5 Literatür tarama Davranışı sürdürme: bireyin davranışını sürdürmesini sağlayan davranış teknikleri Anlatım
6 Bireysel araştırma Sağlığı geliştirme programı: beslenme ve kilo kontrolü, sağlığı koruma ve geliştirmede beslenmenin rolü Anlatım
7 Web tabanlı araştırma Sağlığı geliştirme programlı geliştirme: egzersiz yönetimi Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel araştırma Stresle baş etme Örnek Olay
10 Web tabanlı araştırma Sağlığı geliştirme programı:sağlık personelinin rolü Anlatım
11 Bireysel araştırma Sağlığı geliştirme programı : sigara bırakma Örnek Olay
12 Literatür Okuma Bireysel araştırma Sağlığı geliştirme programı: sigara bırakmayı kolaylaştıran davranış teknikleri, Anlatım
13 Bireysel araştırma Güvenli cinsellik Anlatım
14 Bireysel araştırma Genel tekrar Tartışma
15 Literatür tarama Genel tekrar Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Fertman C.I.,Allensworth D.D. (2012) Sağlığı geliştirme programları teoriden pratiğe. Ankara:Bakanlık yayın.
Güler, Ç., Akın, L. (2015). Halk Sağlığı Bilgiler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basım Evi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students can evaluate and apply the knowledge that is gained from lecture notes, application tools and visual and objective sources that support basic theoretical and practical courses,
1
2
They can monitor patient follow-up and, if necessary, they can apply appropriate drugs to the cardiopulmonary bypass system under the supervision of specialist doctors and anesthesiologist
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make installation and applications on Heart-lung machines and other equipment
1
2
They can make the necessary applications in situations requiring first aid.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can analyze the data related to patients and produces results.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make all the practices relevant to perfusion in accordance with perfusion techniques
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can update their Perfusion-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make the preparation and application of the Heart-Lung machine and other auxiliary equipment
1
2
Compatible with Team work, individual responsibility can be fulfilled.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 4 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 4 24
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0