TR EN

FARMAKOLOJİ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PER146 FARMAKOLOJİ 2 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TURGAY DAĞTEKİN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Genel farmakoloji, farmakokinetik, farmakodinami ,ilaç uygulama yolları ve ilaçlara ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Genel Farmakolojinin temel konularını, ilaçların özellikleri, uygulama yolları, istenmeyen etkileri ve sistem hastalıklarına göre kullanılan ilaçların özellikleri

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Farmakokinetik konularının temel prensiplerini sıralar.
Temel kardiovasküler farmakolojik ajanları açıklar.
Temel kardiyovasküler ajanların özelliklerini sıralar.
Temel kardiyovasküler farmakolojik ajanların kullanım alanlarını ayırt eder.
İlaç kullanımı ile ilişkili patolojik durumları ayırt eder.
Farmakodinamik konularının temel prensiplerini sıralar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Farmakolojiye giriş Anlatım
2 Bireysel araştırma Farmakodinami Anlatım
3 Bireysel araştırma Farmakokinetik Anlatım
4 Literatür tarama İlaçların uygulama şekilleri Tartışma
5 Literatür tarama İlaç şekilleri ve sıvı elektolit tedavisinde kullanılan solüsyonlar Tartışma
6 Web tabanlı araştırma Kardiyovasküler sistem ilaçları Anlatım
7 Web tabanlı araştırma Kardiyovasküler sistem ilaçları Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Pulmoner sistem ilaçları Örnek Olay
10 Bireysel araştırma Sinir sistemi ilaçları Anlatım
11 Web tabanlı araştırma Anestezikler Anlatım
12 Web tabanlı araştırma Antimikrobiyal ilaçlar ve etki mekanızması Anlatım
13 Literatür tarama Antimikrobiyal ilaçlar ve etki mekanızması Anlatım
14 Bireysel araştırma Antiinflamatuar ilaçlar Anlatım
15 Literatür tarama Dezenfektanlar Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Barışkener H. (Ed.). (2017). Farmakoloji. İSTANBUL: İstanbul Tıp.
Khan, M. Gabriel; Ulusoy, Tezer; Akgöz, Haldun. (1996). Kalp hastalıklarında ilaç tedavisi. İstanbul:Nobel Tıp.
Dökmeci, İ.,Dökmeci, H. (Ed.) (2014). Sağlık Bilimleri ve Sağlık Yüksekokulları için Farmakoloji. İSTANBUL: Nobel Tıp.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students can evaluate and apply the knowledge that is gained from lecture notes, application tools and visual and objective sources that support basic theoretical and practical courses,
3
2
They can monitor patient follow-up and, if necessary, they can apply appropriate drugs to the cardiopulmonary bypass system under the supervision of specialist doctors and anesthesiologist
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make installation and applications on Heart-lung machines and other equipment
2
2
They can make the necessary applications in situations requiring first aid.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can analyze the data related to patients and produces results.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make all the practices relevant to perfusion in accordance with perfusion techniques
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can update their Perfusion-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make the preparation and application of the Heart-Lung machine and other auxiliary equipment
3
2
Compatible with Team work, individual responsibility can be fulfilled.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 3 21
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 79
Total Workload of the Course Unit 79
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0