Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
PER246 |
YETİŞKİN PERFÜZYON II |
4 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi TURGAY DAĞTEKİN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. ABİDİN ÖZBEY |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Yetişkin perfüzyon tekniklerinin uygulamalarına ve temel kavramlarınına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Ekstrakorporeal dolaşımın komponentleri,kardiyo pulmoner bypass teknikleri, perfüzyon, miyokart koruması, sistemik hipotermi, koruma teknikleri, selektif serebral perfüzyon, perfüzyon sırasında komplikasyonlarla mücadele, konjestif kalp yetmezliği, hemodiyafiltrasyon, siyanotik konjenital kalp hastalıkları, erişkin konjenital kalp hastalıkları , sağ sol şantlı konjenital kalp hastalıkları |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Yetişkin perfüzyon tekniklerini açıklar. |
Yetişkin perfüzyon tekniklerini prosedürüne göre uygular. |
Ekstrakorporeal dolaşımın komponentlerini özetler. |
Kardiyopulmoner bypass tekniklerini açıklar. |
Erişkin konjenital kalp hastalıklarını açıklar. |
Perfüzyon sırasında komplikasyonlara doğru müdahaleyi uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
literatür tarama |
Ekstrakorporeal dolaşımın komponentleri |
Anlatım |
2 |
literatür tarama |
Kardiyopulmoner baypas teknikleri |
Anlatım |
3 |
Bireysel araştırma |
Perfüzyon |
Anlatım |
4 |
Web tabanlı araştırma |
Miyokart koruması |
Anlatım |
5 |
literatür tarama |
Sistemik hipotermi |
Anlatım |
6 |
literatür tarama |
Koruma teknikleri |
Anlatım |
7 |
literatür tarama |
Selektif serebral perfüzyon |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Web tabanlı araştırma |
Perfüzyon sırasında komplikasyonlarla mücadele |
Tartışma |
10 |
literatür tarama |
Konjestif kalp yetmezliği |
Anlatım |
11 |
literatür tarama |
Hemodiyafiltrasyon |
Anlatım |
12 |
Bireysel araştırma |
Siyanotik konjenital kalp hastalıkları |
Anlatım |
13 |
Bireysel araştırma |
Erişkin konjenital kalp hastalıkları |
Anlatım |
14 |
Bireysel araştırma |
Erişkin konjenital kalp hastalıkları |
Örnek Olay |
15 |
Web tabanlı araştırma |
Sağ sol şantlı konjenital kalp hastalıkları |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Demirkılıç U.(Ed)(2008).Ekstrakorporal Dolaşım.Ankara :Efil Yayınevi. |
Relle, M. A., Hutchinson, J. M., Mattison, A., Sievert, A., & Shackelford, A. G. (2014). Predicting adult perfusion practice trends and the adoption of evidence-based practice. The journal of extra-corporeal technology, 46(1), 53–59. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students can evaluate and apply the knowledge that is gained from lecture notes, application tools and visual and objective sources that support basic theoretical and practical courses,
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
They can monitor patient follow-up and, if necessary, they can apply appropriate drugs to the cardiopulmonary bypass system under the supervision of specialist doctors and anesthesiologist
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make installation and applications on Heart-lung machines and other equipment
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
They can make the necessary applications in situations requiring first aid.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can analyze the data related to patients and produces results.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make all the practices relevant to perfusion in accordance with perfusion techniques
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can update their Perfusion-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make the preparation and application of the Heart-Lung machine and other auxiliary equipment
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Compatible with Team work, individual responsibility can be fulfilled.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
12 |
4 |
48 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
8 |
4 |
32 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
50 |
0 |
152 |
|
Total Workload of the Course Unit |
152 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|