TR EN

DEONTOLOJİ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PER444 DEONTOLOJİ 8 2 2 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TURGAY DAĞTEKİN
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. KIVANÇ DERYA PEKER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Etik kavramına dair kavramları, ahlaki kuralları ve değerler sistemini anlatmak ,sağlık çalışanının sahip olması gereken erdemleri, değerleri ve etik kodları tanımlamaya ilişkin bilgilerin ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Etik kavramına dair kavramları, ahlaki kuralları ve değerler sistemi ,sağlık çalışanının sahip olması gereken erdemleri, değerleri ve etik kodları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Etik Kavramları açıklar.
Tıbbi etik tanımı ve ilkelerini açıklar.
Sağlık Alanında hukuk ve etik konularını açıklar.
Etik sorunları çözümleme yöntemlerini uygular.
Sağlık çalışanının sahip olması gereken erdemleri açıklar.
Ahlaki kuralları ve değerler sistemini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Bireysel araştırma Genel Etik Kavramları Anlatım
2 Literatür tarama Tıbbi etiğe Giriş Anlatım
3 Literatür tarama Etik sorun çözümleme Anlatım
4 Bireysel araştırma Etik Çözümleme Örnek Olay
5 Bireysel araştırma Sağlık, Hukuk ve Etik Anlatım
6 Literatür tarama Sağlık Politikaları, Sağlık Sistemleri ve Tıbbi Etik Anlatım
7 Web tabanlı araştırma Uzmanlık Alanları ve Etik sorunlar Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Web tabanlı araştırma Eşitsizlikler ve etik Anlatım
10 Web tabanlı araştırma Perfüzyonistlik mesleğinin Sorumluluk ve yetkileri Anlatım
11 Bireysel araştırma Perfüzyonistlik mesleğinin etik değerleri Tartışma
12 Literatür tarama Mesleki ilişkiler Örnek Olay
13 Bireysel araştırma Mesleki örgütler Anlatım
14 Literatür tarama Ameliyathane ortamı ve çalışma koşulları ve etik Anlatım
15 Web tabanlı araştırma Güncel Etik Sorunlar Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Erdemir AD. Öncel Ö. Aksoy Ş. (2003) .Çağdaş Tıp Etiği. Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul.
Pieper A. (1999) .Etiğe Giriş Ayrıntı Yayınları. İstanbul
Beauchamp TL, Childress J. (2001) .Principles of biomedical ethics. New York: Oxford University Press

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students can evaluate and apply the knowledge that is gained from lecture notes, application tools and visual and objective sources that support basic theoretical and practical courses,
1
2
They can monitor patient follow-up and, if necessary, they can apply appropriate drugs to the cardiopulmonary bypass system under the supervision of specialist doctors and anesthesiologist
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make installation and applications on Heart-lung machines and other equipment
1
2
They can make the necessary applications in situations requiring first aid.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can analyze the data related to patients and produces results.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make all the practices relevant to perfusion in accordance with perfusion techniques
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can update their Perfusion-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make the preparation and application of the Heart-Lung machine and other auxiliary equipment
1
2
Compatible with Team work, individual responsibility can be fulfilled.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 4 56
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 10 4 40
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 154
Total Workload of the Course Unit 154
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0