Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
PER208 |
BLOOD AND BLOOD PROTECTION TECHNIQUES |
4 |
2 |
2 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi TURGAY DAĞTEKİN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. TOLGA ÖZTEMEL |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Kan ürünlerini ve kan koruma tekniklerinin öğretilmesine ilişkin bilgi beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Kan ürünleri , Transfüzyon gereksiniminin preoperatif hemostaz sistemi,
Koagulasyon faktör eksiklikleri, Trombositopeni ve trombosit fonksiyonları, Kardiyak cerrahi hastalarında heparin ve protamin uygulamalarını idealize eden yöntemler, Kardiyak cerrahi hastalarında heparin ve protamin uygulamalarını idealize eden yöntemlerin koagulan ve antikoagulan sistemler üzerindeki etkileri,
Antifibrinolitik ajanların(aprotinin, epsilon aminokaproik asid) rekombinant FVII preparatlarının kullanımı,Pompa dışı koroner arter by-pass cerrahisi yönteminin seçimi,Hücre koruyucu cihazların rutin kullanımı, Uygun transfüzyon endikasyonlarının uygulanması, Kardiyovasküler cerrahideki kanama sorunları, Kan koruma teknikleri ile ilgili kontrollü çalışmalar, yayınlanmış rehberler ve vaka raporları |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Kan ürünleri hakkında bilgileri açıklar. |
Kan transfüzyonunu açıklar. |
Kan koruma tekniklerini uygular. |
Uygun transfüzyon endikasyonlarının uygulanmasını açıklar. |
Hücre koruyucu cihazların rutin kullanımını açıklar. |
Kan koruma teknikleriyle ilgili güncel yayınları tek başına takip eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Tarama |
Kan ürünleri |
Anlatım |
2 |
Bireysel araştırma |
Transfüzyon gereksiniminin preoperatif hemostaz sistemi |
Anlatım |
3 |
Bireysel araştırma |
Koagulasyon faktör eksiklikleri |
Anlatım |
4 |
Bireysel araştırma |
Trombositopeni ve trombosit fonksiyonları |
Anlatım |
5 |
Literatür Tarama |
Kardiyak cerrahi hastalarında heparin ve protamin uygulamalarını idealize eden yöntemler |
Anlatım |
6 |
Literatür Tarama |
Kardiyak cerrahi hastalarında heparin ve protamin uygulamalarını idealize eden yöntemlerin koagulan ve antikoagulan sistemler üzerindeki etkileri |
Anlatım |
7 |
Web tabanlı araştırma |
Antifibrinolitik ajanların, (aprotinin, epsilon aminokaproik asid) rekombinant FVII preparatlarının kullanımı |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Bireysel araştırma |
Pompa dışı koroner arter by-pass cerrahisi yönteminin seçimi |
Anlatım, |
10 |
Literatür Tarama |
Hücre koruyucu cihazların rutin kullanımı |
Anlatım |
11 |
Web tabanlı araştırma |
Uygun transfüzyon endikasyonlarının uygulanması |
Anlatım |
12 |
Bireysel araştırma |
Kardiyovasküler cerrahideki hemostaz |
Anlatım |
13 |
Literatür Tarama |
Kardiyovasküler cerrahideki kanama sorunları |
Anlatım |
14 |
Bireysel araştırma |
Kan koruma teknikleri ile ilgili kontrollü çalışmalar, yayınlanmış rehberler ve vaka raporları |
Örnek Olay |
15 |
Bireysel araştırma |
Genel Tekrar |
Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Demiralp, Tamer; Yiğit, Refik.(2001)Kardiyopulmoner ve kan fizyolojisi . İstanbul : Nobel |
Brodie, J. E., & Johnson, R. B. (1994). The manual of clinical perfusion. Glendale Medical Corporation. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students can evaluate and apply the knowledge that is gained from lecture notes, application tools and visual and objective sources that support basic theoretical and practical courses,
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
They can monitor patient follow-up and, if necessary, they can apply appropriate drugs to the cardiopulmonary bypass system under the supervision of specialist doctors and anesthesiologist
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make installation and applications on Heart-lung machines and other equipment
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
They can make the necessary applications in situations requiring first aid.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can analyze the data related to patients and produces results.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make all the practices relevant to perfusion in accordance with perfusion techniques
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can update their Perfusion-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make the preparation and application of the Heart-Lung machine and other auxiliary equipment
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Compatible with Team work, individual responsibility can be fulfilled.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
10 |
3 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
45 |
0 |
103 |
|
Total Workload of the Course Unit |
103 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|