Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
PER305 |
LIQUID BALANCE AND DIALYSIS PRINCIPLES |
5 |
3 |
3 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi TURGAY DAĞTEKİN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. TOLGA ÖZTEMEL |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Akıllı sıvı yönetimi ve tatmin edici renal fonksiyonların kardiyak cerrahi hastalarının preoperatif ve postoperatif bakımının anlatılması, cerrahi sonuçların en iyi hale getirilmesi için vücut sıvı dağılımının anlaşılmasının sağlanmasına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Akıllı sıvı yönetimi ve tatmin edici renal fonksiyonlar, kardiyak cerrahi hastalarının pre operatif ve post operatif bakımı |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Sıvı elektrolit dengesini açıklar. |
Akut böbrek yetmezliğini açıklar. |
Kronik böbrek yetmezliğini açıklar. |
Hemodiyalizi açıklar. |
Hemodiyaliz komplikasyonlarını açıklar. |
Hemofiltrasyonu açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Bireysel araştırma |
Sağlıklı vücutta böbreğin rolü |
Anlatım |
2 |
Literatür tarama |
Sıvı elektrolit dengesi |
Anlatım |
3 |
Bireysel araştırma |
Asit baz dengesi |
Anlatım |
4 |
Bireysel araştırma |
Akut Böbrek Yetmezliği |
Anlatım |
5 |
Literatür tarama |
Kronik Böbrek Yetmezliği |
Örnek Olay |
6 |
Web tabanlı araştırma |
Renal Replasman Tedavileri |
Tartışma |
7 |
Bireysel araştırma |
Hemodiyaliz |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Bireysel araştırma |
Genel Tekrar |
Tartışma |
10 |
Bireysel araştırma |
Hemodiyalizde görülen komplikasyonlar |
Örnek Olay |
11 |
Literatür tarama |
Hemofiltrasyon |
Anlatım |
12 |
Web tabanlı araştırma |
Plazmaferez |
Anlatım |
13 |
Literatür tarama |
Periton diyalizi ve komplikasyonları |
Örnek Olay |
14 |
Bireysel araştırma |
Böbrek nakli ve transplantasyonda hemodiyaliz |
Anlatım |
15 |
Web tabanlı araştırma |
Genel Tekrar |
Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Hall, J. E. Guyton H.E.(2016). Guyton and Hall Tıbbi Fizyoloji (13. ed). Elsevier. |
Sezen, A. (2013). Diyaliz el kitabı. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students can evaluate and apply the knowledge that is gained from lecture notes, application tools and visual and objective sources that support basic theoretical and practical courses,
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
They can monitor patient follow-up and, if necessary, they can apply appropriate drugs to the cardiopulmonary bypass system under the supervision of specialist doctors and anesthesiologist
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make installation and applications on Heart-lung machines and other equipment
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
They can make the necessary applications in situations requiring first aid.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can analyze the data related to patients and produces results.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make all the practices relevant to perfusion in accordance with perfusion techniques
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can update their Perfusion-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make the preparation and application of the Heart-Lung machine and other auxiliary equipment
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Compatible with Team work, individual responsibility can be fulfilled.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
1 |
5 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
40 |
0 |
78 |
|
Total Workload of the Course Unit |
78 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
3,0 |
|