TR EN

PSYCHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSI118 PSYCHOLOGY 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Psikolojinin bilimsel temelleri, psikolojide temel kavramlar, bilimsel yöntem ve istatistik, psikolojide temel süreç ve uygulama alanları ile davranış, duyum, bilinç, öğrenme ve dikkat, bellek, biliş, kişilik ve normal dışı davranışlar konularında bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Psikolojinin tarihçesi, bilimsel araştırma yöntemleri ve istatistik, davranış, duyum, bilinç, öğrenme ve dikkat, bellek, biliş, kişilik ve normaldışı davranışlar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Psikoloji biliminin gelişimini açıklar.
Psikolojide bilimsel yöntemi açıklar.
Temel istatistik kavramlarını tanımlar.
Psikolojinin uygulama alanlarını açıklar.
Davranış, duyum, bilinç, bellek, öğrenme, biliş, kişilik ve normal dışı davranışları açıklar.
Yaşamda karşılaşılan duyguları tartışır.
Disiplinler arası çalışmanın önemini fark eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Tanışma, Genel Bilgiler (Dersin amacı, Dönem Planı, Nasıl Ders Çalışmalıyız?) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür tarama Psikolojiyi Keşfetmek (Psikolojinin Tanımı, Konusu, Amaçları, Önemi ve Yararı, Uygulama Alanları) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Web Tabanlı Araştırma Psikoloji ve Bilim (Psikolojinin diğer bilimlerle ilişkisi, Araştırma Yöntemleri) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Web Tabanlı Araştırma Davranışların Psikolojik Temeli-I: Beynin Yapı Taşları (Beynin Yapı ve Gelişimi, Nöronların Yapı ve Fonksiyonu, İleticiler, Refleks) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür tarama Gelişim Psikolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür tarama Gelişim Psikolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Video İzleme Gelişim Psikolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Duyum (Görme, Duyma, Denge, Dokunma) Ağrı, Yapay Duyular Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Tarama Dikkat ve Algı (Algı Eşiği, Duyuların Algıya Dönüştürülmesi, Algıda Değişmezlik, Duyum Ötesi Algı) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Video İzleme Bilincin Değişik Durumları: Uyku ve Rüyalar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Tarama Öğrenme I Klasik Koşullanma (Koşullandırma Kavramları, Uyumsal değer, Koşullu korku) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Tarama Öğrenme-II : Edimsel ve Bilişsel Yaklaşımlar (Edimsel Koşullanma, Pekiştiriciler, Öğrenmenin Türleri, Davranış Biçimlendirme) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Tarama Bellek (Duyusal Bellek, Bellek Süreçleri, Kodlama, Sahte aHtıraların Aşılanması, Ayrı Bellek Sistemleri) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Tarama Zeka (Zekanın Tanımı, Ölçülmesi, Gelişimi, Özel Yetenekler, Yaratıcılık) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Atkinson, R. L., Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B., Bem, D. J., & Maren, S. (2012). Psikolojiye giriş. Arkadaş Yayınevi.
Can, G. (2019) Psikolojik danışma ve rehberlik. Pegem Akademi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
Ara Sınav (Vize) 1 50
TOPLAM 4 200
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Containing up to date information in the field of prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
All applications related to the field of O prostheses and orthoses according to the technique can
2
2
Gained in the field of prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently
2
2
Prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic knowledge acquired in the field of prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them
5
2
Identify learning needs and can guide learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Issues related to the field of prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
2
2
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values ​​according to contribute.
5
2
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics
5
3
It may work with other health care disciplines
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 4 24
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 56 0 154
Total Workload of the Course Unit 154
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0