Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HEY144 | MICROBIOLOGY | 2 | 3 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Mikroorganizmaların yapılarına, sınıflandırılmalarına, genel özelliklerine, mikroorganizmaların gelişmesi ve çoğalması için gerekli şartlara ve hastalık oluşturma mekanizmalarına; önemli enfeksiyon, hastalık etkenlerini ve korunma yollarına ilişkin bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Mikrobiyolojiye Giriş ve Tarihçe, Mikroorganizmaların Yapısı ve Genel Özellikleri, Mikroorganizmalarda Gelişme ve Çoğalma, Mikrobiyal Metabolizma ve Genetik, Mikroorganizma-Konak Arası İlişkiler, Vücudun Mikrobiyal Florası, Enfeksiyon Bulaşma Yolları, Dezenfeksiyon, Antisepsi ve Sterilazyon, Bakterilerin Genel Özellikleri, Önemli Bakteriyel Etkenler, Virüslerin Genel Özellikleri, Önemli Viral Etkenler, Mantarların Genel Özellikleri, Önemli Mantar ve Küfler, Parazitlerin Genel Özellikleri, Önemli Parazit Etkenler, Mikrobiyal Tanı Yöntemleri, Antibiyotik Etki Mekanizmaları, Antibakteriyal İlaçlara Karşı Direnç Gelişimi, Temel İmmünoloji ve Bağışıklık. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İnsan sağlığına etki eden medikal açıdan önemli patojenleri düzenler. |
Tıbbi açıdan önemli bakteri, virüs, mantar ve parazitleri kategorize eder. |
Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini açıklar. |
Mikroorganizmaların genel yapısı ve hastalık yapma mekanizmalarını açıklar. |
Temel mikrobiyolojik analizleri uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama | Mikroorganizmaların yapıları ve sınıflandırılması | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür tarama,Bireysel araştırma | Mikroorganizma konak arası ilişkiler | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür tarama,Bireysel araştırma | Mikrobiyolojik tanı yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar Çalışmaları |
4 | Literatür tarama | Bakterilerde üreme,Bakteri metabolizması | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar Çalışmaları |
5 | Literatür tarama | Bakterilerin çeşitleri | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür tarama | Bakterilerin özellikleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar Çalışmaları |
7 | Literatür tarama,Bireysel araştırma | Mikoplazma ve Klamidyalar | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Virüslerin yapıları ve sınıflandırılmaları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar Çalışmaları |
10 | Literatür tarama | Mantarların yapıları ve sınıflandırılmaları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar Çalışmaları |
11 | Literatür tarama | Parazitlerin genel özellikleri | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür tarama,Bireysel araştırma | Enfeksiyon etkenleri ve özellikleri | Anlatım, Tartışma, |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Enfeksiyon etkenleri ve özellikleri | Anlatım, Tartışma, |
14 | Literatür tarama,Bireysel araştırma | Enfeksiyon etkenleri ve özellikleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar Çalışmaları |
15 | Literatür tarama,Bireysel araştırma | Antibiyotikler ve etki mekanizmaları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar Çalışmaları |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Çilli, F. (2002). Mikrobiyoloji Ders Notları. |
Engelkirk, P.G., Engelkirk, J.D. (2016). Mikrobiyoloji. Edt: Baylan, Ö., Erdoğan, Ö. İstanbul Tıp Kitabevleri. |
Kayser, F.H., Bienz, K.A., Eckert, J., Zinkernagel, R.M. (2002). Tıbbi Mikrobiyoloji Anlamak, Öğrenmek, Başvurmak İçin (9. Baskı). Çev: Küçüker, M.A., Tümbay, E., Anğ, Ö., Erturan, Z. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Markell, E.K., John, D.T. (1999). Krotoski, W.A. Markell and Voge's Medical Parasitology. Eighth Edition. Philadelphia: WB Saunders Company. |
Saygı, G. (2002). Temel Tıbbi Parazitoloji (2. Baskı). Sivas: Es-Form Ofset. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Containing up to date information in the field of prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All applications related to the field of O prostheses and orthoses according to the technique can
|
3 | |||||
2 |
Gained in the field of prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently
|
4 | |||||
2 |
Prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic knowledge acquired in the field of prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them
|
3 | |||||
2 |
Identify learning needs and can guide learning.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Issues related to the field of prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
|
3 | |||||
2 |
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values according to contribute.
|
4 | |||||
2 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics
|
3 | |||||
3 |
It may work with other health care disciplines
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 13 | 2 | 26 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 4 | 1 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 1 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 70 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |