TR EN

MICROBIOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HEY144 MICROBIOLOGY 2 3 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Mikroorganizmaların yapılarına, sınıflandırılmalarına, genel özelliklerine, mikroorganizmaların gelişmesi ve çoğalması için gerekli şartlara ve hastalık oluşturma mekanizmalarına; önemli enfeksiyon, hastalık etkenlerini ve korunma yollarına ilişkin bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Mikrobiyolojiye Giriş ve Tarihçe, Mikroorganizmaların Yapısı ve Genel Özellikleri, Mikroorganizmalarda Gelişme ve Çoğalma, Mikrobiyal Metabolizma ve Genetik, Mikroorganizma-Konak Arası İlişkiler, Vücudun Mikrobiyal Florası, Enfeksiyon Bulaşma Yolları, Dezenfeksiyon, Antisepsi ve Sterilazyon, Bakterilerin Genel Özellikleri, Önemli Bakteriyel Etkenler, Virüslerin Genel Özellikleri, Önemli Viral Etkenler, Mantarların Genel Özellikleri, Önemli Mantar ve Küfler, Parazitlerin Genel Özellikleri, Önemli Parazit Etkenler, Mikrobiyal Tanı Yöntemleri, Antibiyotik Etki Mekanizmaları, Antibakteriyal İlaçlara Karşı Direnç Gelişimi, Temel İmmünoloji ve Bağışıklık.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İnsan sağlığına etki eden medikal açıdan önemli patojenleri düzenler.
Tıbbi açıdan önemli bakteri, virüs, mantar ve parazitleri kategorize eder.
Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini açıklar.
Mikroorganizmaların genel yapısı ve hastalık yapma mekanizmalarını açıklar.
Temel mikrobiyolojik analizleri uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Mikroorganizmaların yapıları ve sınıflandırılması Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama,Bireysel araştırma Mikroorganizma konak arası ilişkiler Anlatım, Tartışma
3 Literatür tarama,Bireysel araştırma Mikrobiyolojik tanı yöntemleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar Çalışmaları
4 Literatür tarama Bakterilerde üreme,Bakteri metabolizması Anlatım, Tartışma, Laboratuvar Çalışmaları
5 Literatür tarama Bakterilerin çeşitleri Anlatım, Tartışma
6 Literatür tarama Bakterilerin özellikleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar Çalışmaları
7 Literatür tarama,Bireysel araştırma Mikoplazma ve Klamidyalar Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Virüslerin yapıları ve sınıflandırılmaları Anlatım, Tartışma, Laboratuvar Çalışmaları
10 Literatür tarama Mantarların yapıları ve sınıflandırılmaları Anlatım, Tartışma, Laboratuvar Çalışmaları
11 Literatür tarama Parazitlerin genel özellikleri Anlatım, Tartışma
12 Literatür tarama,Bireysel araştırma Enfeksiyon etkenleri ve özellikleri Anlatım, Tartışma,
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma Enfeksiyon etkenleri ve özellikleri Anlatım, Tartışma,
14 Literatür tarama,Bireysel araştırma Enfeksiyon etkenleri ve özellikleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar Çalışmaları
15 Literatür tarama,Bireysel araştırma Antibiyotikler ve etki mekanizmaları Anlatım, Tartışma, Laboratuvar Çalışmaları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Çilli, F. (2002). Mikrobiyoloji Ders Notları.
Engelkirk, P.G., Engelkirk, J.D. (2016). Mikrobiyoloji. Edt: Baylan, Ö., Erdoğan, Ö. İstanbul Tıp Kitabevleri.
Kayser, F.H., Bienz, K.A., Eckert, J., Zinkernagel, R.M. (2002). Tıbbi Mikrobiyoloji Anlamak, Öğrenmek, Başvurmak İçin (9. Baskı). Çev: Küçüker, M.A., Tümbay, E., Anğ, Ö., Erturan, Z. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
Markell, E.K., John, D.T. (1999). Krotoski, W.A. Markell and Voge's Medical Parasitology. Eighth Edition. Philadelphia: WB Saunders Company.
Saygı, G. (2002). Temel Tıbbi Parazitoloji (2. Baskı). Sivas: Es-Form Ofset.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Containing up to date information in the field of prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
All applications related to the field of O prostheses and orthoses according to the technique can
3
2
Gained in the field of prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently
4
2
Prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic knowledge acquired in the field of prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them
3
2
Identify learning needs and can guide learning.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Issues related to the field of prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
3
2
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values ​​according to contribute.
4
2
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics
3
3
It may work with other health care disciplines
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 13 2 26
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 4 1 4
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 1 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 1 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 70 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0