TR EN

NEUROANATOMY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY249 NEUROANATOMY 3 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Merkezi, periferik ve otonom sinir sisteminin özelliklerini ve fonksiyonlarını kavramak, bu nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozuklukları ayırt edebilmeye ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Periferik sinir sisteminin temel özellikleri, innerve ettikleri kaslar ve patolojilerinin klinik özellikleri, medulla spinalis, beyin sapı, diensepelon ve telensefelonun makro anatomisi, fonksiyonları ve patolojilerindeki klinik özellikler, otonom sinir sistemi ve patolojilerinin klinik özellikleri, öğretim üyesi ve öğrencinin paylaşımlı sunumları ile interaktif ders süreci.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Merkezi, periferik ve otonom sinir sisteminin anatomik özelliklerini açıklar.
Merkezi, periferik ve otonom sinir sistemine ait yapıların işlev ve fonksiyonlarını açıklar.
Duyu-algı-motor bütünleşme sürecini oluşturan yapıların etkileşimlerini ilişkilendirir.
Nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucu gelişebilecek bulgu ve belirtileri açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Merkezi Sinir Sistemine Giriş,Beyin ve Medulla Spinalis'in Zarları (Meninges), Ventriküler Sistem ve Liquor Cerebrospinalis Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Medulla Spinalis Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Medulla Spinalis'in Çıkan ve İnen Yolları Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Medulla Oblongata ve Mesencephalon Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Pons, Cerebellum Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Bazal ganglionlar Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Diensefalon Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Görme, İşitme yolları ve Vestibuler Sistem Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Otonom Sinir Sistemi, Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Limbik Sistem Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Telensefalon Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Kraniyal sinirler Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Spinal Sinirler Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Merkezi Sinir Sisteminin Damarları Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Snell Richard S. (2009). Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins.
Haines, D. E. (2004). Neuroanatomy: An atlas of structures, sections, and systems (Vol. 153, No. 2004). Lippincott Williams & Wilkins.
Doğan, T., & Nöroanatomi, F. (2008). 7. baskı. Ankara, ODTÜ Yayıncılık
Temel Nöroanatomi. Prof. Dr. Mehmet Yıldırım, Nobel Tıp Kitabevi (2018).
Netter, F. İnsan Anatomisi Atlası. Cumhur, M. (Çeviri Ed.), İstanbul: Palme Yayıncılık (2021).
Neurology and Neurosurgery Illustrated. Lindsay, Kenneth W., Bone, Ian, Callander, Robin, Fuller, Geraint. Published by Elsevier - Health Sciences Division, 2010
Her Yönüyle Nöroanataomi (2022): Yasin Arifoğlu,1. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Containing up to date information in the field of prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
All applications related to the field of O prostheses and orthoses according to the technique can
2
2
Gained in the field of prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently
3
2
Prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic knowledge acquired in the field of prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them
4
2
Identify learning needs and can guide learning.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Issues related to the field of prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
3
2
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values ​​according to contribute.
2
2
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics
3
3
It may work with other health care disciplines
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 3 36
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 6 18
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 3 9
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 107
Total Workload of the Course Unit 107
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0