Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY249 | NEUROANATOMY | 3 | 4 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Merkezi, periferik ve otonom sinir sisteminin özelliklerini ve fonksiyonlarını kavramak, bu nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozuklukları ayırt edebilmeye ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Periferik sinir sisteminin temel özellikleri, innerve ettikleri kaslar ve patolojilerinin klinik özellikleri, medulla spinalis, beyin sapı, diensepelon ve telensefelonun makro anatomisi, fonksiyonları ve patolojilerindeki klinik özellikler, otonom sinir sistemi ve patolojilerinin klinik özellikleri, öğretim üyesi ve öğrencinin paylaşımlı sunumları ile interaktif ders süreci. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Merkezi, periferik ve otonom sinir sisteminin anatomik özelliklerini açıklar. |
Merkezi, periferik ve otonom sinir sistemine ait yapıların işlev ve fonksiyonlarını açıklar. |
Duyu-algı-motor bütünleşme sürecini oluşturan yapıların etkileşimlerini ilişkilendirir. |
Nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucu gelişebilecek bulgu ve belirtileri açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Merkezi Sinir Sistemine Giriş,Beyin ve Medulla Spinalis'in Zarları (Meninges), Ventriküler Sistem ve Liquor Cerebrospinalis | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Medulla Spinalis | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Medulla Spinalis'in Çıkan ve İnen Yolları | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Medulla Oblongata ve Mesencephalon | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Pons, Cerebellum | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Bazal ganglionlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Diensefalon | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Görme, İşitme yolları ve Vestibuler Sistem | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Otonom Sinir Sistemi, | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Limbik Sistem | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Telensefalon | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Kraniyal sinirler | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Spinal Sinirler | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Merkezi Sinir Sisteminin Damarları | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Snell Richard S. (2009). Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins. |
Haines, D. E. (2004). Neuroanatomy: An atlas of structures, sections, and systems (Vol. 153, No. 2004). Lippincott Williams & Wilkins. |
Doğan, T., & Nöroanatomi, F. (2008). 7. baskı. Ankara, ODTÜ Yayıncılık |
Temel Nöroanatomi. Prof. Dr. Mehmet Yıldırım, Nobel Tıp Kitabevi (2018). |
Netter, F. İnsan Anatomisi Atlası. Cumhur, M. (Çeviri Ed.), İstanbul: Palme Yayıncılık (2021). |
Neurology and Neurosurgery Illustrated. Lindsay, Kenneth W., Bone, Ian, Callander, Robin, Fuller, Geraint. Published by Elsevier - Health Sciences Division, 2010 |
Her Yönüyle Nöroanataomi (2022): Yasin Arifoğlu,1. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevi |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Containing up to date information in the field of prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All applications related to the field of O prostheses and orthoses according to the technique can
|
2 | |||||
2 |
Gained in the field of prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently
|
3 | |||||
2 |
Prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic knowledge acquired in the field of prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them
|
4 | |||||
2 |
Identify learning needs and can guide learning.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Issues related to the field of prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
|
3 | |||||
2 |
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values according to contribute.
|
2 | |||||
2 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics
|
3 | |||||
3 |
It may work with other health care disciplines
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 107 |
Total Workload of the Course Unit | 107 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |