Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
OPY341 | ORTHOTIC PROSTHETICS IN PARALIMPIC SPORTS | 5 | 2 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Paralimpik sporlara ve sporculara uygun ortez-protezi seçmeye ve tasarlamaya ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Paralimpik sporlar, sporcuların ihtiyaçlarına uygun ortez türleri, protez türleri, yardımcı cihazlar |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Paralimpik spor dallarını açıklar. |
Paralimpik sporların mekanizmasını açıklar. |
Paralimpik sporcuları değerlendirir. |
Paralimpik sporculara uygun ortezi tasarlar. |
Paralimpik sporların fizyoljik özelliklerini açıklar. |
Paralimpik sporculara uygun protezi tasarlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Paralimpik sporlar tanımı , tarihçesi, türleri, özellikleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Farklı paralimpik sporların fizyolojisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Farklı paralimpik sporların fizyolojisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Farklı paralimpik sporların fizyolojisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Farklı paralimpik sporların mekanizmaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Farklı paralimpik sporların mekanizmaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Farklı paralimpik sporların mekanizmaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Paralimpik sporlarda en çok kullanılan ortez-protez-yardımcı cihaz türleri ve özellikleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Paralimpik sporcuları değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Paralimpik sporcuları değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Paralimpik sporcuların ihtiyacına göre ortez seçimi-tasarlaması | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Paralimpik sporcuların ihtiyacına göre ortez seçimi-tasarlaması | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Paralimpik sporcuların ihtiyacına göre yardımcı cihaz seçimi-tasarlaması | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Genel tekrar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Vanlandewijck, Y. C., & Thompson, W. R. (Eds.). (2011). Handbook of sports medicine and science, the paralympic athlete. John Wiley & Sons. |
Brittain, I. (2016). The paralympic games explained. Routledge. |
Gilbert, K., & Schantz, O. J. (Eds.). (2008). The Paralympic Games: empowerment or side show? (Vol. 1). Meyer & Meyer Verlag. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Containing up to date information in the field of prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All applications related to the field of O prostheses and orthoses according to the technique can
|
3 | |||||
2 |
Gained in the field of prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently
|
5 | |||||
2 |
Prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic knowledge acquired in the field of prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them
|
5 | |||||
2 |
Identify learning needs and can guide learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Issues related to the field of prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
|
5 | |||||
2 |
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values according to contribute.
|
2 | |||||
2 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics
|
2 | |||||
3 |
It may work with other health care disciplines
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 45 | 0 | 74 |
Total Workload of the Course Unit | 74 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |