TR EN

ORTHOTIC PROSTHETICS IN PARALIMPIC SPORTS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
OPY341 ORTHOTIC PROSTHETICS IN PARALIMPIC SPORTS 5 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Paralimpik sporlara ve sporculara uygun ortez-protezi seçmeye ve tasarlamaya ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Paralimpik sporlar, sporcuların ihtiyaçlarına uygun ortez türleri, protez türleri, yardımcı cihazlar

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Paralimpik spor dallarını açıklar.
Paralimpik sporların mekanizmasını açıklar.
Paralimpik sporcuları değerlendirir.
Paralimpik sporculara uygun ortezi tasarlar.
Paralimpik sporların fizyoljik özelliklerini açıklar.
Paralimpik sporculara uygun protezi tasarlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Paralimpik sporlar tanımı , tarihçesi, türleri, özellikleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Farklı paralimpik sporların fizyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Farklı paralimpik sporların fizyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Farklı paralimpik sporların fizyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Farklı paralimpik sporların mekanizmaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Farklı paralimpik sporların mekanizmaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Farklı paralimpik sporların mekanizmaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Paralimpik sporlarda en çok kullanılan ortez-protez-yardımcı cihaz türleri ve özellikleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Paralimpik sporcuları değerlendirme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Paralimpik sporcuları değerlendirme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Paralimpik sporcuların ihtiyacına göre ortez seçimi-tasarlaması Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Paralimpik sporcuların ihtiyacına göre ortez seçimi-tasarlaması Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Paralimpik sporcuların ihtiyacına göre yardımcı cihaz seçimi-tasarlaması Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Genel tekrar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Vanlandewijck, Y. C., & Thompson, W. R. (Eds.). (2011). Handbook of sports medicine and science, the paralympic athlete. John Wiley & Sons.
Brittain, I. (2016). The paralympic games explained. Routledge.
Gilbert, K., & Schantz, O. J. (Eds.). (2008). The Paralympic Games: empowerment or side show? (Vol. 1). Meyer & Meyer Verlag.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Containing up to date information in the field of prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
All applications related to the field of O prostheses and orthoses according to the technique can
3
2
Gained in the field of prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently
5
2
Prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic knowledge acquired in the field of prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them
5
2
Identify learning needs and can guide learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Issues related to the field of prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
5
2
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values ​​according to contribute.
2
2
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics
2
3
It may work with other health care disciplines
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 2 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 2 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 74
Total Workload of the Course Unit 74
Workload (h) / 25.5 2,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0