Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
OPY443 | CLINICAL DECISION IN ORTHOSIS PROSTHESIS I | 7 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ŞABO KESLER |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Ortez-protez dalının klinik çalışmaları sırasında sık karşılaşılan vakalarda bozukluk, aktivite ve katılım düzeyinde problemleri tanımlama becerisi ve uygun ortez-protez yaklaşımlarının kanıta dayalı bilimsel veriler ışığında belirlenmesine katkıda bulunmak ve tedavi yaklaşımlarını etkileyen kişisel ve çevresel faktörlerin sınıf içi ortamda tartışılması sağlanarak hasta merkezli klinik karar vermeye ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Vakayla ilgili hazırlık, grup çalışması ile vakanın klinikte değerlendirilmesi, biopsikososyal modele dayalı problem listesinin oluşturulması ve kanıta dayalı verilerle oluşturulan tedavi yaklaşımlarının sınıf içi ortamda tartışmaya açılması |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Araştırmayla elde ettiği bilgileri vak'a ile bağlantılandırır |
Araştırmayla elde ettiği bilgileri vak'a üzerinde kullanma becerisini geliştirir. |
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını etkileyen kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. . |
Biyopsikososyal modeli klinik karar verme sürecinde uygular. |
Klinik yaklaşımlar ve vakayla ilgili klinik karar verme sürecinde grup çalışması becerilerini benimser. |
Vakayla ilgili klinik karar verme sürecinde grup çalışması becerilerini benimser. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Klinik problem çözmenin kavramsal boyutu | Anlatım, Proje Tabanlı Öğrenme, Problem Çözme |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Biyopsikososyal model | Anlatım, Proje Tabanlı Öğrenme, Problem Çözme |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Kanıta dayalı uygulama | Anlatım, Proje Tabanlı Öğrenme, Problem Çözme |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Alt ve Üst Ekstremite Ortezleri | Anlatım, Proje Tabanlı Öğrenme, Problem Çözme |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Ortopedik Patolojilerde Ortez Protez Uygulamaları | Anlatım, Proje Tabanlı Öğrenme, Problem Çözme |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Romatolojik Hastalıklar ve Ortez Protez Uygulamaları | Anlatım, Proje Tabanlı Öğrenme, Problem Çözme |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Romatolojik Hastalıklar ve Ortez Protez Uygulamaları | Anlatım, Proje Tabanlı Öğrenme, Problem Çözme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Nöromusküler Hastalıklar ve Ortez Protez Uygulamaları | Anlatım, Proje Tabanlı Öğrenme, Problem Çözme |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Nöromuskuler Hastalıklar ve Ortez Protez Uygulamaları | Anlatım, Proje Tabanlı Öğrenme, Problem Çözme |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Serebral Palsi ve Ortez Protez Uygulamaları | Anlatım, Proje Tabanlı Öğrenme, Problem Çözme |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Amputasyonlar ve Ortez Protez Uygulamaları | Anlatım, Proje Tabanlı Öğrenme, Problem Çözme |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Amputasyonlar ve Ortez Protez Uygulamaları | Anlatım, Proje Tabanlı Öğrenme, Problem Çözme |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Vaka Örnekleri ve ilgili literatür örneklerinin sunumu | Anlatım, Proje Tabanlı Öğrenme, Problem Çözme |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Vaka Örnekleri ve ilgili literatür örneklerinin sunumu | Anlatım, Proje Tabanlı Öğrenme, Problem Çözme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Greenes, R. A. (Ed.). (2011). Clinical decision support: the road ahead. Elsevier. |
Coppard, B. M., & Lohman, H. (2019). Introduction to Orthotics E-Book: A Clinical Reasoning and Problem-Solving Approach. Elsevier Health Sciences. |
Agarwal, A. K. (2013). Essentials of Prosthetics and Orthotics. Jaypee Brothers Publishers. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Containing up to date information in the field of prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All applications related to the field of O prostheses and orthoses according to the technique can
|
5 | |||||
2 |
Gained in the field of prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently
|
5 | |||||
2 |
Prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic knowledge acquired in the field of prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them
|
5 | |||||
2 |
Identify learning needs and can guide learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Issues related to the field of prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
|
5 | |||||
2 |
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values according to contribute.
|
5 | |||||
2 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics
|
5 | |||||
3 |
It may work with other health care disciplines
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 4 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 47 | 0 | 105 |
Total Workload of the Course Unit | 105 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |