TR EN

ORTHOTICS PROSTHETIC SCIENCE II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
OPY142 ORTHOTICS PROSTHETIC SCIENCE II 2 5 4 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sağlık sektörünün ve tıbbi uygulama alanlarının gerekli gördüğü ortez ve protezleri tanıtmak ve bilimsel ve teknolojik gelişmelere ilişkin mesleki bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Protezlerle ilgili genel terminoloji, tarihçe ve malzemeler,alt ekstremite ampütasyon nedenleri, seviyeleri ve protez türleri,üst ekstremite ampütasyon nedenleri, seviyeleri ve protez türleri, konjenital anomalilere göre protez uygulamaları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Protezlerle ilgili genel tanımları ve terminolojiyi açıklar.
Protez malzemelerini inceler.
Alt ekstremite ve üst ekstremite protezlerinin tarihçesini açıklar.
Alt ekstremite amputasyon nedenleri ve amputasyon seviyelerini sınıflandırır ve açıklar.
Alt ekstremite protez türleri ve seviyelerine göre protez uygulamalarını yapar.
Konjenital anomalilere göre protez uygulamalarını yapar.
Üst ekstremite amputasyon nedenlerini ve seviyelerini açıklar.
Üst ekstremite protezlerini inceler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Protezlerle ilgili genel tanımlar, terminoloji ve tarihçesi Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
2 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Protez malzemeleri Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
3 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Alt ekstremite amputasyon nedenleri ve amputasyon seviyeleri Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
4 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Alt ekstremite protezleri (ayak) Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
5 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Alt ekstremite protezleri (diz ve üstü) Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
6 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Alt ekstremite protezleri (kalça ve pelvis) Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
7 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Konjenital anomalilere göre protez uygulamaları Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Genel tekrar (alt ekstremite protezleri) Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
10 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Üst ekstremite protezleri tarihçesi Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
11 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Üst ekstremite ampütasyon nedenleri ve seviyeleri Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
12 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Üst ekstremite protezleri (el ve el bilek) Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
13 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Üst ekstremite protezleri (dirsek) Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
14 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Üst ekstremite protezleri (omuz) Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
15 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Genel tekrar (üst ekstremite protezleri) Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Şener, G., Erbahçeci F. (2015). Protezler, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Güncel Teknolojiler Uygulamalar. Pelikan Yayınları.
Muzumdar, A. (2004). Powered Upper Limb Prostheses: Control, Implementation and Clinical Application; 11 Tables. Springer Science & Business Media.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Containing up to date information in the field of prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
All applications related to the field of O prostheses and orthoses according to the technique can
5
2
Gained in the field of prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently
5
2
Prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic knowledge acquired in the field of prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them
5
2
Identify learning needs and can guide learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Issues related to the field of prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
5
2
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values ​​according to contribute.
2
2
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics
2
3
It may work with other health care disciplines
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 5 70
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 4 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 10 3 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 184
Total Workload of the Course Unit 184
Workload (h) / 25.5 7,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0