Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
OPY342 | MATERIAL AND TECHNOLOGY IN ORTHOTICS PROSTHETICS | 6 | 4 | 3 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Ortez ve protez üretiminde kullanılan materyallerin özelliklerine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Metale giriş, metallerin üretimi ve saflaştırılması, metallerin kristal yapısı, faz denge diyagramları, katı çözünürlük, mikro/ kristallerin yapı özellikleri, alaşım, katı çözelti sertleşmesi teorisi, katı çözelti sertleşmesi teorisinin etkileri, yöntem ve özellikleri üzerine etkileri, kaynak, pirinç, lehimleme teknikleri, kaynak, pirinç lehimleme tekniklerinin yapı üzerine etkileri. Plastiğe giriş, viskoelastik davranış, plastik ve moleküler yapıların türleri, kompozit malzemeler, monomerler, polimerler, katkı maddeleri, üretim yönteminin mikroyapılara ve mekanik özelliklerine etkisi, fabrikasyon işlemleri, imalat sürecinin etkileri; mikro değişimler, büzülme ve bozulma, reçineler ve köpükleri, takviye lifler, döküm bantları ve diğer su ayarlı reçineler ve mekanik özellikleri, yerleştirme ve mekanik etkileri, fabrikasyon süreçleri ve malzemeler üzerindeki etkileri, kaynak , yapıştırıcılar ve yapı ve özelliklere etkisi |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Faz denge diyagramlarını açıklar. |
Metalleri açıklar. |
Metallerin üretilmesini açıklar. |
Mikro/Kristallerin yapı özelliklerini açıklar. |
Fabrikasyon işlemleri açıklar. |
Kompozit malzemeleri açıklar. |
Plastik ve moleküler yapıların türleri açıklar. |
Üretim yönteminin mikro-yapılara ve mekanik özelliklerine etkisini açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Metale giriş, Metallerin üretimi ve saflaştırılması | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
2 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Metallerin kristal yapısı, faz denge diyagramları | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Katı çözünürlük, Mikro kristallerin yapı özellikleri | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Alaşım, Katı çözelti sertleşmesi teorisi | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Katı çözelti sertleşmesi teorisinin etkileri, Yöntem ve özellikleri üzerine etkileri | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Kaynak, Pirinç | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Lehimleme Teknikleri | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Kaynak, Pirinç, lehimleme tekniklerinin yapı üzerine etkileri | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Plastiğe giriş, Viskoelastik davranış | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Plastik ve moleküler yapıların türleri, Kompozit malzemeler | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Monomerler, polimerler, katkı maddeleri, Üretim yönteminin mikroyapılara ve mekanik özelliklerine etkisi | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Fabrikasyon işlemleri, İmalat sürecinin etkileri; mikro değişimler, büzülme ve bozulma | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Reçineler ve köpükleri, Takviye lifler, Döküm bantları ve diğer su ayarlı reçineler ve mekanik özellikleri | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Kaynak , yapıştırıcılar ve yapı ve özelliklere etkisi, Yerleştirme ve mekanik etkileri, Fabrikasyon süreçleri ve malzemeler üzerindeki etkileri | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Hsu, J. D., Michael, J., & Fisk, J. (2008). AAOS Atlas of Orthoses and Assistive Devices E-Book. Elsevier Health Sciences. |
Lusardi, M. M., Jorge, M., & Nielsen, C. C. (2013). Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation-E-Book. Elsevier Health Sciences. |
Smith, D. G., Michael, J. W., & Bowker, J. H. (2004). Atlas of amputations and limb deficiencies. Rosemont, IL: American Academy of Orthopaedic Surgeons. |
Coppard, B. M., & Lohman, H. (2014). Introduction to Orthotics-E-Book: A Clinical Reasoning and Problem-Solving Approach. Elsevier Health Sciences. |
Jacobs, M. A., Jacobs, M. A., Austin, N. M., & Austin, N. M. (2013). Orthotic intervention for the hand and upper extremity: Splinting principles and process. Lippincott Williams & Wilkins. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Containing up to date information in the field of prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All applications related to the field of O prostheses and orthoses according to the technique can
|
4 | |||||
2 |
Gained in the field of prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently
|
4 | |||||
2 |
Prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic knowledge acquired in the field of prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them
|
3 | |||||
2 |
Identify learning needs and can guide learning.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Issues related to the field of prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
|
3 | |||||
2 |
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values according to contribute.
|
4 | |||||
2 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics
|
4 | |||||
3 |
It may work with other health care disciplines
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 26 | 0 | 78 |
Total Workload of the Course Unit | 78 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |