TR EN

PSYCHOSOCIAL REHABILITATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY108 PSYCHOSOCIAL REHABILITATION 2 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Fiziksel, duyusal yada kognitif yönden herhangi bir nedenle engel, özür yada bozukluk durumunda bireyin psikososyal tablosunun anlaşılabilmesini sağlamak, psikososyal sürece etki eden durumların kavratmak ve klinik uygulamalarda karşılaşılabilecek psikososyal problemleri göz önüne alarak rehabilitasyon programını yönlendirebilmeye ilişkin bilgi ve tutumun kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Psikososyal rehabilitasyona giriş, kaza sonrası psikososyal rehabilitasyon, stres ve post travmatik stres sendromu, depresyon ve başa çıkma yolları, görme engellilerde psikososyal rehabilitasyon, işitme engellilerde psikososyal rehabilitasyon, fiziksel engellilerde psikososyal rehabilitasyon, özürlü çocuklarda ve ailelerinde psikososyal rehabilitasyon, kronik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Psikososyal rehabilitasyonla ilgili temel kavramları açıklar.
Kaza sonrası yaşanan psikososyal süreç ve uyum aşamalarını açıklar.
Stresi ve posttravmatik stres bozukluğunu açıklar.
Travmatik yaralanmalardan sonra görülen problemleri açıklar.
Nörolojik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon problemlerini değerlendirir.
Çocuklarda özüre neden olan problemlerde psikososyal rehabilitasyon süreçlerini değerlendirir.
İlerleyici kronik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon süreçlerini değerlendirir.
Geriatrik bireylerde psikososyal rehabilitasyon süreçlerini değerlendirir.
Fiziksel engellilerde psikososyal süreçleri tanımlar.
Engelli çocuğa sahip ailelerin psikososyal süreçlerini tanımlar.
Görme engellilerin psikososyal süreçlerini tanımlar.
İşitme-konuşma engellilerin psikososyal süreçlerini tanımlar.
Stresi açıklar.
Posttravmatik stres bozukluğunu açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Giriş ve Psikososyal Rehabilitasyon Alanında Kavramlar Anlatım, Örnek Olay
2 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Kaza Sonrası Yaşanan Psikososyal Süreç ve Uyum Aşamaları Anlatım, Örnek Olay
3 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Stres ve Posttravmatik Stres Bozukluğu Anlatım, Örnek Olay
4 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Travmatik Yaralanmalardan Sonra Görülen Problemlerde (Amputeler, Omurilik Yaralanmaları, Yanık) Psikososyal Rehabilitasyon Anlatım, Örnek Olay
5 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nörolojik Hastalıklarda Psikososyal Rehabilitasyon(Hemipleji,Parkinson,MS) Anlatım, Örnek Olay
6 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocuklarda Özüre Neden Olan Problemlerde Psikososyal Rehabilitasyon (Serebral Palsi,Kas Hastalıkları,Otistik Çocuklar,Down Sendromu) Anlatım, Örnek Olay
7 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İlerleyici Kronik Hastalıklarda(Kanser,AIDS),Geriatrik Kişilerde Psikososyal Rehabilitasyon Anlatım, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Fiziksel Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay
10 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Engelli Çocuğa Sahip Ailelerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay
11 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Görme Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay
12 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitme-Konuşma Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay
13 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Depresyon ve Başa Çıkma Yolları Anlatım, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Engelli Bireylerin İstihdam Edilmesi ile İlgili Kanun ve Yönetmelikler Anlatım, Örnek Olay
15 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Engelliler Yasası - Yasal Haklar Anlatım, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Baynur F. (2004). Psikolojiye Giriş. Ankara.
Atkinson, Rita L. & diğerleri. (1995). Psikolojiye Giriş. İstanbul.
Morgan, C. T., Karakaş, S., & Eski, R. (2009). Psikolojiye giriş. Eğitim Kitabevi yayınları.
Varış F. (1992). Psiko-Sosyal Gelişim. Ankara.
King R, Lyloyd C, Meehan T. (2007). Handbook of Psychosocial Rehabilitation. Blacwell Publishing Ltd.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Containing up to date information in the field of prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
All applications related to the field of O prostheses and orthoses according to the technique can
3
2
Gained in the field of prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently
3
2
Prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic knowledge acquired in the field of prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them
5
2
Identify learning needs and can guide learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Issues related to the field of prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
4
2
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values ​​according to contribute.
5
2
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics
5
3
It may work with other health care disciplines
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 2 24
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 4 2 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 2 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 1 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 80
Total Workload of the Course Unit 80
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0