TR EN

RADIOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY211 RADIOLOGY 3 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Meslek yaşamına ilişkin temel radyoloji bilgilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Temel radyoloji fiziği, radyolojik tanı cihazları, iskelet-sonunum-dolaşım-sindirim-üriner-sinir sitemi radyolojik anatomisi, görüntüleme ve temel patolojilerin radyolojik bulguları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Rehabilitasyon alanı konularını açıklar.
Temel tıbbi görüntülemeyi ilişkilendirir.
İnsan vücudundaki temel yapı ve organları açıklar.
Radyolojik temel bilgileri ile röntgen okumayı ilişkilendirir.
Radyolojik cihazlarının insan sağlığına olan etkilerini açıklar.
Rehabilitasyon ve hasta eğitiminde radyolojik cihaz bilgilerini uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Dersin Tanımı, Öğrencilerin Sorumlulukları, Yarıyıl ders ve sınav bilgisi, Zaman Yönetimi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür Tarama Radyoloji ve Etik Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Tarama Radyoloji Nedir? Radyasyon Nedir? Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Tarama X Işını Nedir? Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür Tarama Radyolojik Tanı Cihazları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Tarama Radyasyon Sağlığı ve Radyasyondan Korunma Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Tarama İskelet Sistemi Radyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Üst Ekstremite Radyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Tarama Alt Ekstremite Radyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Tarama Sinir Sistemi Radyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Tarama Solunum Sistemi Radyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Tarama Sindirim ve Üriner Sistem Radyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Tarama Meme Radyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Tarama Radyolojide Algoritm Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kuruluş, B. P. R. G. K., & Etkinlikleri, G. V. (2004). Temel Radyoloji Fiziği. Türk Radyoloji Derneği İzmir Şubesi Eğitim Sempozyumları, 2005, 142-146.
Tuncel, E. (2012). Klinik radyoloji. Nobel ve Güneş Tıp Kitabevleri.
Rankine, J. J. (2005). Diagnostic Imaging: Orthopaedics. Stoller, Tirman, Bredella, Beltran, Branstetter and Blease.
Greenspan, A. (2014). Orthopedic imaging: a practical approach. Lippincott Williams & Wilkins.
Kaya, T., Adapınar, B., & Özkan, R. (1997). Temel radyoloji tekniği. Nobel Kitabevi, İstanbul.
A. Stewart Whitley ve diğerleri. (2018). Clark'ın Radyoloji Teknikerleri İçin El Kitabı. Güneş Tıp Kitabevleri.
Oğuz M. Röntgen Fiziğine Giriş: Diagnostik I. Adana, ÇÜ Basımevi, 1992.
Barut A.Y, Çermik F, Karaçetin D. Radyasyon Güvenliği El Kitabı. İstanbul, S.B. İstanbul Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Yayınları, 2011.
Osei EK, Faulkner K. Fetal doses from radiological examinations. Brit J of Radiol 1999; 72:773-780
www.taek.gov.tr
Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Programı Ders Notları
Ferner H, Staubesand J. Sobotto Atlas of Human Anatomy. 10th ed. Münih, Urban & Schwarzenberg, 1982.
Heinz Fenies (çeviri editörü: Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM), Tania MARUR, Uluslararası Terimlerle Resimli Anatomi Sözlüğü, Nobel&Yüce, İstanbul, Nisan 2001.
Ceydeli Nergis, Radyolojik Görüntüleme Tekniği, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Radyodiagnostik Anabilim Dalı, İzmir, 2000.
Moeller Torsten B, Emil REIF (çeviri: Tevfik PINAR, danışman: Sezgin İLGİ), Radyografik Anatomi Cep Atlası, Hacettepe Doktorlar Yayınevi, Ankara, 2001.
Arslan Mustafa, Radyoloji, Sistem Ofset Basım-Yayın, Ankara, 1992.
Bontrager Kenneth L, Lampignano John P (çeviri: Aynuran Demir Orhan), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011.
CD Claussen, S Miller, M Fenchel, et al.. Direct Diagnosisin Radiology: Cardiac Imaging (çeviri: Barut AY, Orhan Ö, Rakıcı İT. Kardiak Görüntüleme) Veri Medikal Yayıncılık, Ankara, 2010.
AS Whitley, C Sioane, G Jefferson, et al. Clark’s Pocket Handbook for Radiographers Second Edition (çeviri: Kuru Lİ, Aslan A, Barut AY, Buz A, Erdemli S, Mutlu F, Duman E. Radyoloji Teknikerleri İçin El Kitabı) Güneş Tıp Kitabevi, İstanbul, 2019.
Fleckenstein P. Anatomy in Diagnostic Imaging.
Kaya T. Kas İskelet Yumuşak Doku Radyolojisi.
Moeller, Torsten B. Radyografide Normal Bulgular.
Galanski, Michael. Radyolojide Doğrudan Tanı.
Chen, Michael Y. M. Temel Radyoloji.
Block, Berthold. Ultrason Anatomisi Renkli Atlası.
Mettler, Fred A. Radyolojinin Esasları.
Ayşan E. İnternet Desteğinde Bilimsel Makale ve Tez Yazımı.
Möller, Torsten B. Kesitsel Anatomi Cep Atlası.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 4 200
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Containing up to date information in the field of prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
All applications related to the field of O prostheses and orthoses according to the technique can
4
2
Gained in the field of prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently
4
2
Prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic knowledge acquired in the field of prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them
5
2
Identify learning needs and can guide learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Issues related to the field of prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
5
2
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values ​​according to contribute.
2
2
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics
2
3
It may work with other health care disciplines
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 71
Total Workload of the Course Unit 71
Workload (h) / 25.5 2,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0