Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY101 | ANATOMY I | 1 | 5 | 4 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İnsan vücudunun gelişimi, şekli, normal yapısı ve bütünlüğüne ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | İnsan anatomisine giriş, anatomi ile temel bilgiler, lokomotor sistem ve sinir sisteminin teorik ve uygulamalı olarak değerlendirilmesi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Alanında uzmanlaşmak için gerekli anatomi bilgisini açıklar. |
İnsan vücudundaki temel yapı ve organlar konularına ilişkin bilgiyi açıklar. |
Uzmanlık derslerinde geçen anatomi bilgisine sahip olarak diğer dersler ile paralel bir eğitimi ilişkilendirir. |
Alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı ve sözlü olarak açıklar. |
Alanındaki mevcut bilgiyi eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla değerlendirir. |
Sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri disiplininin gerektirdiği profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak ilişkilendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Anatomiye Giriş, Latin Harflerinin Okunuşu, Latince İsimler ve Sıfatlar, İsim ve Sıfat Tamlamaları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
2 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Yer ve Yön Belirten Terimler, Ön Ekler, Son Ekler | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
3 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Planum’lar ve Axis’ler, Vücut Bölümleri ve Boşlukları, Kemik Genel Bilgisi | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
4 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Üst ve Alt Ekstremite Kemikleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
5 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Cranium, Columna Vertebralis, Costalar ve Sternum | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
6 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Eklem Genel Bilgisi, Eklem Tipleri, Columna Vertebralis ve Thorax Duvarı Eklemleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
7 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Üst ve Alt Ekstremite Eklemleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Kas Genel Bilgisi, Yüz Mimik Kasları, Boyun Kasları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
10 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Yüzeysel ve Derin Sırt Kasları, Karın Kasları, Pelvis Kasları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
11 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Üst Ekstremite Kasları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
12 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Alt Ekstremite Kasları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
13 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Sinir Sisteminin Genel Yapısı, Medulla Spinalis | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
14 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Truncus Cerebri, Cerebrum, Cerebellum | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
15 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Cranial Sinirler, Spinal Sinirler, Otonom Sinir Sistemi | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Moffat, D. B., & Mottram, R. F. (1987). Anatomy and physiology for physiotherapists. Blackwell Scientific Publications. |
SÜZEN, L. B. (2018). İnsan Anatomisine Giriş. Nobel TIP Kitabevleri. |
Yıldırım, M. (2016). Sağlık yüksek okulları için resimli insan anatomisi. Nobel Tıp Kitabevleri. |
Arifoğlu Y. (2017). Her Yönüyle Anatomi. İstanbul Tıp Kitabevleri. |
Netter, F. H. (2017). Atlas of Human Anatomy, Professional Edition: including NetterReference. com Access with Full Downloadable Image Bank. Elsevier Health Sciences. |
Yıldırım, M. (2007). İnsan anatomisi. Nobel Tıp Kitabevleri. |
Agur M.R., Dalley A.F.(2020).MOORE Temel Klinik Anatomisi.ANKARA NOBEL TIP KİTAPEVLERİ |
Özbağ D.(2021) 'İNSAN' ANATOMİ. İSTANBUL TIP KİTAPEVLERİ |
Şahin B. (2019) Sağlık Bilimleri için Resimli TEMEL ANATOMİ.İSTANBUL TIP KİTAPEVLERİ |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 4 | 200 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Containing up to date information in the field of prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All applications related to the field of O prostheses and orthoses according to the technique can
|
5 | |||||
2 |
Gained in the field of prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently
|
5 | |||||
2 |
Prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic knowledge acquired in the field of prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them
|
5 | |||||
2 |
Identify learning needs and can guide learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Issues related to the field of prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
|
5 | |||||
2 |
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values according to contribute.
|
1 | |||||
2 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics
|
1 | |||||
3 |
It may work with other health care disciplines
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |