Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SHY144 |
SOCIAL ANTHROPOLOGY |
2 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Sosyal antropoloji bilimi, inceleme alanı, temel ilkeleri, yaklaşımları, yöntemleri ve antropolojinin kültür aşırı yaklaşımını benimseyerek faklı kültürlere karşı farkındalık oluşturmaya ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Antropolojinin tanımı ve temel kavramları, dil, iletişim, ekonomi ve kültüre ilişkin başlıca konular, aile ve toplumsal cinsiyet, farklı kültürler. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Kültürün insan davranışı üzerindeki etkilerini açıklar. |
İnsanlık tarihini ve kültürleri geniş bir bakış açısıyla değerlendirir. |
Cinsiyet rolleri, aile, evlilik, din gibi konuların kültürler arası farklılıklar içerisinde oluşma sürecini karşılaştırır. |
Antropolojik bakış açısıyla günümüz modern toplumlarını değerlendirir. |
Sosyal antropolojinin veri toplama yöntemlerini kullanarak tasarlar. |
Sosyal antropolojinin yöntemlerini diğer sosyal bilimlerin yöntemleri ile karşılaştırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Tarama |
Antropoloji nedir? |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür Tarama |
Sömürgecilik, Tarih ve Antropoloji |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Tarama |
Etnografya: Tanım, Özellik ve Örnekler |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür Tarama |
Antropoloji’de Kuram ve Yaklaşımlar I |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür Tarama |
Antropoloji’de Kuram ve Yaklaşımlar II |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür Tarama |
Geçim Modelleri |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Aile, Akrabalık ve Evlilik |
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama |
Toplumsal Cinsiyet |
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
10 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Din |
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
11 |
Literatür Tarama |
Dünya Sistemi ve Sömürgecilik |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür Tarama |
Etnisite ve Irk |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür Tarama |
Dünyada Antropolojinin Rolü |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür Tarama |
Uygulamalı Antropoloji ve Konuların Son Kez Gözden Geçirilmesi |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür Tarama |
Genel Tekrar |
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Gezon, L. & Kottak, C. (2016). Kültür. Nobel Yayınları, Ankara. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
10 |
2 |
20 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
10 |
2 |
20 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
14 |
1 |
14 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
78 |
0 |
126 |
|
Total Workload of the Course Unit |
126 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|