TR EN

PSİKOLOJİK YAŞLANMA TEORİLERİ I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GER205 PSİKOLOJİK YAŞLANMA TEORİLERİ I 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Yaşlanma süreçlerinde psişik değişimler hakkında bilgileri aktararak, öğrencilerin yaşlanmanın psikolojisi hakkında kapsamlı bir bilgi birikimine sahip olmalarını sağlama, psikolojik yaşlanma süreçlerinin sadece kayıplarla değil, aynı zamanda kazançlarla da bağlantılı gelişmelerden meydana geldiğini öğretme.
Contents of the Course Unit: Başarılı yaşlanma, patolojik yaşlanma, gerontopsikolojik teoriler; yaşlılıkta psikolojik hastalıklar; ölmek ve ölüm.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yaşlanmanın psikolojisi hakkında bilgi sahibi olunur.
Gerontopsikolojik araştırma metotları uygulaması yapılır
Gerontopsikolojik teoriler öğrenilir.
Yaşlılıkla ortaya çıkan psikolojik hastalıklar hakkında bilgi edinilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Önerilen kaynaklar Dersin Tanıtılması ve Temel Kavramlara Giriş Anlatım
2 Önerilen kaynaklar Gerontopsikoloji ve Gerontolopsikolojide Metodolojik Sorunlar Anlatım
3 Önerilen kaynaklar Yaşlılıkta Psikolojik, Sosyal ve Kognitif Gelişim Anlatım
4 Önerilen kaynaklar Yaşlılıkta Psikolojik, Sosyal ve Kognitif Gelişim Anlatım
5 Önerilen kaynaklar Psikolojik Yaşlanmada Kalıcı Teorik Temalar: Türetme, İşlevler, Perspektifler ve Fırsatlar Anlatım
6 Önerilen kaynaklar Yaşam Öyküsünün Yaşlanma ve Davranış Üzerindeki Etkileri Anlatım
7 Önerilen kaynaklar Kognitif Yaşlanma, Bilişsel İşlev, Karar Verme Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Önerilen kaynaklar Esneklik (Nöroplastisite ve Yaşlanma) Anlatım
10 Önerilen kaynaklar Yaşlılıkta Psikopatolojiler, Yas ve Ölmek ve Ölüm Anlatım
11 Önerilen kaynaklar İntervensiyon Gerontolojisi Uygulamaları Anlatım
12 Önerilen kaynaklar Kontrol İnançlarının Sağlık ve Yaşlanma ile İlişkisi Anlatım
13 Önerilen kaynaklar Yaş Stereotipleri ve Kuşaklararası İletişim ve Bakım Sürecindeki Psikolojik Değişkenler Anlatım
14 Önerilen kaynaklar İyilik Hali, İleri Yaşlarda Duygusal Deneyim ve Düzenleme Mekanizmaları Plastisite) Teorisi Anlatım
15 Önerilen kaynaklar Genel Tekrar Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ders Notları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
4
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
5
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
3
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
4
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
5
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 7 98
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 4 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0