TR EN

BİYOLOJİK YAŞLANMA TEORİLERİ II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GER202 BİYOLOJİK YAŞLANMA TEORİLERİ II 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Geçmişten günümüze kadar ortaya sürülmüş biyolojik yaşlanmayı açıklayan teorileri ve bu teorilerden günümüzde en geçerli olanların ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Biyolojik yaşlanmanın evrimsel yaşlanma; yaşam hızı; kullanma ve eskitme; programlanmış yaşlanma; ailesel uzun ömürlülük; nöroendokrin sistemi; bağışıklık sistemi; somatik mutasyon; DNA tamir; hatalar ve tamirler; atık ürün birikimi; çapraz bağlanma; serbest radikal teorileri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bu teorilerin yaşlanmayı ne kadar açıklayabildiğini değerlendirir.
Yaşlanmayı molekül, hücre ve organizma düzeyinde takip eder.
Biyolojik yaşlanmanın nedenlerini açıklayan teorileri bilir
Organizmanın yaşlanmasına biyolojik olarak bütüncül bakar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Önerilen kaynaklar Dersle ilgili temel kavramlar ve fizyolojik yaşlanmanın temelleri Anlatım
2 Önerilen kaynaklar Sistem bazında yaşlanma: Kas ve iskelet sistemi Anlatım
3 Önerilen kaynaklar Sistem bazında yaşlanma: Fotoyaşlanma Anlatım
4 Önerilen kaynaklar Sistem bazında yaşlanma: Kardiyovasküler sistem Anlatım
5 Önerilen kaynaklar Sistem bazında yaşlanma: sindirim sistemi Anlatım
6 Önerilen kaynaklar Sistem bazında yaşlanma: Endokrin sistem Anlatım
7 Önerilen kaynaklar Sistem bazında yaşlanma: Bağışıklık sistemi Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Önerilen kaynaklar Sistem bazında yaşlanma: Ürogenital sistem Anlatım
10 Önerilen kaynaklar Antiaging kavramı ve temel yaklaşımlar Anlatım
11 Önerilen kaynaklar Hormon replasman tedavileri Anlatım
12 Önerilen kaynaklar Senoterapi Anlatım
13 Önerilen kaynaklar Kalori kısıtlaması Anlatım
14 Önerilen kaynaklar Genel tekrar Anlatım
15 Önerilen kaynaklar Yaşlanma teorilerinin bugünkü geçerliliklerinin değerlendirimesi Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Biyolojik yaşlanmayı anlatan kitaplar ve makaleler. Öğretim üyesi ders notları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
3
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
3
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
3
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
3
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 3 6 18
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 6 60
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 3 9
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 3 9
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 49 0 154
Total Workload of the Course Unit 154
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0