TR EN

SOSYOLOJİK YAŞLANMA TEORİLERİ II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GER204 SOSYOLOJİK YAŞLANMA TEORİLERİ II 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencinin yaşlılığın sosyal boyutunu öğrenmesini ve yaşlılığın sosyal sorunlarına ilişkin değerlendirme yapabilmesini bu dersin temel amacıdır.
Contents of the Course Unit: Bu derste yaşlılığa bağlı olan makro süreçler, dünyada ve Türkiye’de demografik gelişmeler, ailenin dönüşümü; toplum ve yaşlılık ilişkisi bağlamında sosyalizasyon, yaşlılığa bağlı rol geçişleri ve rol değişimleri, stres ve adaptasyon süreçleri; yaşlılık ve emeklilik bağlamında iş, emeklilik, boş zaman kavramları, yaşlılık politikaları ve uygulamalarına yer verilmektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yaşlılıkta ortaya çıkan sosyal olay ve olguları yorumlar.
Yaşlılıkta meydana gelen sorunları toplumsal süreçlerle ilişkilendirir.
Yaşlılıkla ilgili mikro süreçleri makro süreçlerle birleştirir ve sentezler.
Yaşlılığı ilgilendiren emeklilik ve sosyal güvenlik politikalarını değerlendirir.
Yaşlılıktaki sosyal sorunların çözümüne yönelik uygulamalar geliştirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Önerilen kaynaklar Dünyada ve Türkiye’de Gri Tsunami Anlatım
2 Önerilen kaynaklar Bakımın Sosyal Boyutu Anlatım
3 Önerilen kaynaklar Yaşlılık ve Din Anlatım
4 Önerilen kaynaklar Silver Ekonomi Anlatım
5 Önerilen kaynaklar Sosyal Politika ve Yaşlanma Anlatım
6 Önerilen kaynaklar Sosyal Politika ve Yaşlanma Anlatım
7 Önerilen kaynaklar Sosyal Bakım Sigortası Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Önerilen kaynaklar Yaşlanma ve Kohort Analizi Anlatım
10 Önerilen kaynaklar Yaşlanma ve Kohort Analizi Anlatım
11 Önerilen kaynaklar Kırsalda ve Kentte Yaşlanmak Anlatım
12 Önerilen kaynaklar Toplumsal Tabakalaşma ve Yaşlanma Anlatım
13 Önerilen kaynaklar Yaşlılık ve Gönüllülük Anlatım
14 Önerilen kaynaklar Sosyolojik yaşlanma teorilerinin geleceğine dair bir değerlendirme Anlatım
15 Önerilen kaynaklar Genel Tekrar Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Şentürk, Ünal (2018). Yaşlılık Sosyolojisi. Dora :İstanbul. Duben, Alan (2018). Yaşlanma ve Yaşlılık: Disiplinlerarası Bakış Açıları Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
3
2
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
4
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
3
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
3
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
2
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 5 5 25
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 2 3 6
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 5 35
Ödev 5 5 25
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 3 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 147
Total Workload of the Course Unit 147
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0