Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
GER303 |
BAKIMA MUHTAÇLILIK VE YAŞLI BAKIMI |
5 |
3 |
3 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bakıma muhtaçlık kavramının uygun bir tanımı, bakıma muhtaçlık ve hastalık olguları arasındaki farklar ve ortak noktalar, yaşlılıkta bakıma muhtaçlığın birey ve aile üzerindeki etkileri, evde ve kurumda verilen bakım hizmetleri, bakım personeli, bakım tesisi ve bakım kalitesi, kalite düzeyi, kalite denetimi, personel, bakım hizmetlerinin planlanması ve yönetimi gibi konular hakkında bilgiler sunmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bakıma muhtaçlık kavramı;bakım kurumları ve organizasyonu; bakım hizmetlerinin yönetimi;bakım hizmetleri ve denetimi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Gerontoloji ve bakım arasındaki ilişki kavranır. |
Bakıma muhtaçlık kavramı öğrenilir |
Bakım tesisi organizasyonu ve yönetimi öğrenilir |
Bakım kurumlarındaki şiddet, suistimal ve ihmal riski kavranır. |
Bakım merkezlerinde kalite artırma, koruma ve denetim unsurları ayırt edilebilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Tarama |
Gerontoloji ve Bakım |
Anlatım |
2 |
Literatür Tarama |
Bakıma muhtaçlığın saptanması |
Anlatım |
3 |
Literatür Tarama |
Modüler yaşlı bakımı |
Anlatım |
4 |
Literatür Tarama |
Yaşlının uygun sistemlere yönlendirilmesi ve organizasyon |
Anlatım |
5 |
Literatür Tarama |
Bakım Planlaması |
Anlatım |
6 |
Literatür Tarama |
Günlük Yaşam Aktiviteleri (ADL ve IADL) ve Kompotens |
Anlatım |
7 |
Literatür Tarama |
Günlük yaşlı bakımı |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama |
Bakımla İlgili Riskler ve Yönetimi |
Anlatım |
10 |
Literatür Tarama |
Tükenmişlik Sendromu |
Anlatım |
11 |
Literatür Tarama |
Taburculuğun Planlanması ve İzlem (ABC) |
Anlatım |
12 |
Literatür Tarama |
Kalite Arttırma, Koruma ve Denetleme |
Anlatım |
13 |
Literatür Tarama |
Bakım Hizmetlerinin Yönetimi |
Anlatım |
14 |
Literatür Tarama |
Bakım Kurumlarında Şiddet, İhmal ve Suiistimal Riski |
Anlatım |
15 |
Literatür Tarama |
Bakım Hizmetleri ve Biyografi, Bakım Hizmetleri ve Gerontoloji Arasındaki İletişim |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Denham, M. (1991). Care of the Long-Stay Elderly Patient New York: Springer
Doenges, M. et. al. (2005). NURSING DIAGNOSIS MANUAL Planning, Individualizing, and Documenting Client Care. Philedelphia: F. A. Davis Company
Robinson, J.M. etal. (2013). Nursing care planning made incredibly easy. 2nd ed. China: Lippincott Williams & Wilkins |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
0 |
0 |
0 |
|
Total Workload of the Course Unit |
0 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
0 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
0,0 |
|