TR EN

BİYOLOJİK YAŞLANMA TEORİLERİ I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GER201 BİYOLOJİK YAŞLANMA TEORİLERİ I 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Biyolojik yaşlanmanın sebeplerini anlamak için genel biyoloji kavramlarını öğrenmek ve hücresel yaşlanma ile ilişkilerine yönelik bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Biyolojik yaşlanmaya giriş; gerontobiyolojide bilimsel yöntem; su, inorganik/organik bileşiklerin ve biyomoleküllerin canlılar için önemi; metabolizma; hücre yapısı ve fonksiyonları, hücre bölünmesi, kök hücre, hücre ölümü; dokular.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Biyolojik yapının yapıtaşı olan biyomolekülleri tanır.
Canlıların yapısal ve fonksiyonel birim olan hücreyi tanır.
Hücre ölümünün nedenleri ve çeşitlerinin önemini kavrar.
Hücre çeşitleri ve kök hücreyi ayırt edebilir.
Hücre yaşam döngüsünü bilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Biyolojik Yaşlanmaya Giriş Anlatım
2 Literatür Tarama Biyogerontoloji Anlatım
3 Literatür Tarama Makromoleküler ve Hücresel Yaşlanma ve Yaşlanan Organizmada Hücreler Arasındaki İletişim Anlatım
4 Literatür Tarama Yaşlanmaya Daire Genetik Teoriler Anlatım
5 Literatür Tarama Yaşlanmaya Dair Moleküler ve Hücresel Teoriler Anlatım
6 Literatür Tarama Yaşlanmaya Dair Sistem Düzeyindeki Teoriler Anlatım
7 Literatür Tarama Farklı Ölçüm Düzeylerindeki Teorilerin Karşılaştırılması Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Evrimsel Yaşlanma Teorileri Anlatım
10 Literatür Tarama İnflamasyon ve Yaşlanma Anlatım
11 Literatür Tarama Kök Hücre İle İlişkili Yaşlanma Teorileri Anlatım
12 Literatür Tarama Proteostasis ve Yaşlanma Anlatım
13 Literatür Tarama Senesens, Epigenetik, Telomerler Anlatım
14 Literatür Tarama Biyolojik Yaşlanma Teorilerinin Temeli, Dünü, Bugünü ve Yarını Anlatım
15 Literatür Tarama Dönüşümsel Olarak Biyolojik Yaşlanma ve Uzun Ömürlülüğün Biyolojik Temeli Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Genel biyoloji kitapları Öğretim üyesi ders notları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
3
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
5
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
2
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
3
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 3 6 18
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 3 3
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 6 60
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 6 18
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 4 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 151
Total Workload of the Course Unit 151
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0