TR EN

INTRODUCTION TO COGNITIVE NEUROSCIENCE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DKT205 INTRODUCTION TO COGNITIVE NEUROSCIENCE 3 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ALPER BİRGÜL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bilişsel bozukluklarla seyreden hastalıkların tanı ve değerlendirme yöntemlerine ait bilgi ve beceri kazanımı amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Kognitif nörobilim: disiplin alanı, tarihsel gelişimi, diğer disiplinlerle ilişkisi; sinir sisteminin organizasyonu, yetişkinlerde primer nörolojik iletişim, beyin mekanizmaları ile psikolojik, bilişsel işlevler arasındaki ilişkiler; mekân, dikkat, algı, bellek, emosyon, dil, karmaşık görsel algı, muhakeme ve soyutlama, matematik, planlama ve dizileme, yapılandırma, praksi, yüz tanıma ve obje tanıma ve yönetici işlevler; bilişsel gelişim ve üst biliş; sinir sisteminin bozulması ile ortaya çıkan hasarlar; beyin görüntüleme yöntem ve tekniklerinin tanıtımı (PET, FMRI, SPECT vb.); merkezi ve periferal sinir sistemindeki bozulmalardan kaynaklı DKT bozukluklarının özellikleri, değerlendirilmesi ve etiyolojisi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bilişsel fonksiyonların nöral temellerini tanımlar.
Beyin mekanizmaları ile psikolojik, bilişsel işlevler arasındaki ilişkileri gözden geçirir.
Sinir sisteminin bozulması ile ortaya çıkan hasarları açıklar.
Merkezi ve periferal sinir sistemindeki bozulmalardan kaynaklı DKT bozukluklarının özelliklerini özetler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Kognitif Sinirbilime Giriş Anlatım, Tartışma
2 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Kognitif Nörobilimde Laboratuvar Yöntemleri I Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Kognitif Nörobilimde Laboratuvar Yöntemleri I Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Temel Kognitif Nörofizyopatoloji Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Nöroplastisite Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Gelişimsel Nörolojik Bozukluklar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma İnme, Vasküler ve Nörodejeneratif Demanslar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma MS ve Epilepsi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Kafa Travmaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Beyin Bağlantıları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Nöromodülasyona Giriş Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Nöromodülasyon Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Kognitif Sinirbilimde Görüntüleme Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Genel Tekrar Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Hosseini, S. (Ed). (2018). Cognitive and Computational Neuroscience - Principles, Algorithms and Applications. IntechOpen.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
5
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 2 2 4
Final Sınavı Hazırlığı 14 4 56
Ara Sınav 2 2 4
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 2 2 4
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0