TR EN

NEUROGENIC ACQUIRED LANGUAGE DISORDERS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DKT301 NEUROGENIC ACQUIRED LANGUAGE DISORDERS 5 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NAJVA MOUSAVI
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile; Nörojenik bozukluklar ile ilgili temel değerlendirme ve müdahale yöntemleri hakkında bilgi edinimi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu ders; Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi,Değerlendirme ve karar verme süreci, değerlendirme araçları, test türleri,Değerlendirme amaçları, dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını anlamayı değerlendirme,Dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını üretmeyi değerlendirme,Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması,Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması,Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarında terapi yaklaşımları,Uyaran yaklaşımı,Uyaran Yaklaşımında Uyaran Hazırlama,Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi , Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi,HELPSS ve RET,HELPSS ve RET,Görsel Hareket Terapisi, Global Afazi için terapi yaklaşımları; konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Dil bozukluklarının nöral temellerini açıklar.
Afazi ve türlerini tanımlar.
Sağ beyin hasarı dil özelliklerini tanımlar.
Travmatik beyin hasarında dil ve biliş özelliklerini tanımlar.
Nörojenik dil bozukluklarında klinik değerlendirme sürecini açıklar.
Afazi Dil Değerlendirme Testini (ADD) uygular ve yorumlar.
Nörojenik dil bozuklarının terapisinde kullanılan terapi yaklaşımlarını anlatır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür okuma, bireysel araştırma Nörojenik Dil Bozukluklarına Giriş: Biliş - Dil ve Konuşma Anlatım, tartışma
2 Literatür okuma, bireysel araştırma Dil Bozukluklarının Nöral Temelleri Anlatım, tartışma
3 Literatür okuma, bireysel araştırma Afazi: Tanımlanması ve Etiyolojisi Anlatım, tartışma
4 Literatür okuma, bireysel araştırma Afazinin Semptomları, Ayırıcı Tanısı ve Sınıflandırmaları Anlatım, tartışma
5 Literatür okuma, bireysel araştırma Akıcı Olmayan Afazi Sendromları ve Özellikleri Anlatım, tartışma
6 Literatür okuma, bireysel araştırma Akıcı Afazi Sendromları ve Özellikleri Anlatım, tartışma
7 Literatür okuma, bireysel araştırma Diğer Afazi Sendromları ve Özellikleri Anlatım, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, bireysel araştırma Sağ Beyin Hasarı ve Dil Özellikleri Anlatım, tartışma
10 Literatür okuma, bireysel araştırma Travmatik Beyin Hasarı- TBI ve İlişkili Sendromlar Anlatım, tartışma
11 Literatür okuma, bireysel araştırma Afazide Klinik değerlendirme Anlatım, tartışma
12 Literatür okuma, bireysel araştırma Türkçe Afazi Dil Değerlendirme Testleri Anlatım, tartışma, uygulama
13 Literatür okuma, bireysel araştırma Nörojenik dil bozukluklarında terapi yaklaşımları Anlatım, tartışma, örnek olay
14 Literatür okuma, bireysel araştırma Nörojenik dil bozukluklarında terapi yaklaşımları Anlatım, tartışma, örnek olay
15 Literatür okuma, bireysel araştırma Nörojenik dil bozukluklarında terapi yaklaşımları Anlatım, tartışma, örnek olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Chapey, R. (2008). Language Intervention Strategies in Aphasia and Related Neurogenic Communication Disorders, FifthEdition.
Davis, G.A. (2006). Aphasiology: Disorders and Clinical Practice, Pearson.
Maviş, İ.; Topbaş, S.(2007). Afazi Apraksi Dizartri, Detay Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
5
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 12 4 48
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0