TR EN

MOTOR SPEECH DISORDERS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DKT307 MOTOR SPEECH DISORDERS 5 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NAJVA MOUSAVI
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile; Motor konuşma bozuklukları, tanımı, sınıflandırılması, türleri, nedenleri,edinilmiş dizartri ve apraksi, gelişimsel dispraksi, alt ve üst motor nöron bozuklukları, piramidal, extrapramidal, serebellar sistem bozuklukları, konuşmanın motor programlaması sorunları hakkında bilgi sahibi olmak, dizartri ve aprakside değerlendirme ve terapi yöntemleri; serebral palside değerlendirme, ayırıcı tanı ve terapi yöntemlerini bilmek ve uygulamak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu ders; Motor Konuşma Bozukluklarının Tanımı ve Sınıflandırılması, Motor Konuşma Bozukluklarında Nörolojik Temeller, Dizartri sınıflandırması,Flask, Spastik ve ataksik dizartri, Hipokinetik, Hiperkinetik ve Mikst tip dizarti, Dizartride değerlendirme prensipleri, Dizartride konuşma terapisi yaklaşımları, Erişkinlerde ve çocukluk çağında konuşma apraksisi, Konuşma Apraksisinde Değerlendirme, Yetişkinler için Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları, Motor Konuşma Bozukluklarında Ayırıcı Tanı,Çocukluk Çağı Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları, Tartışma ve örnek inceleme konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Konuşma apraksisi ve dizartride değerlendirmenin temel prensiplerini bilir.
Konuşma apraksisi ve dizartride temel konuşma terapisi yaklaşımlarını bilir.
Konuşma apraksisi ve dizartride değerlendirme ve tedavi aşamalarında etik ve profesyonel süreçleri tanımlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Motor konuşma bozukluklarının tanımı ve sınıflandırılması Anlatım, tartışma, örnek olay
2 - Motor konuşma bozukluklarında nörolojik temeller Anlatım, tartışma, örnek olay
3 - Dizartri sınıflandırması Anlatım, tartışma, örnek olay
4 - Flask, spastik ve ataksik dizartri Anlatım, tartışma, örnek olay
5 - Hipokinetik, Hiperkinetik ve mikst tip dizarti Anlatım, tartışma, örnek olay
6 - Dizartride değerlendirme prensipleri Anlatım, tartışma, örnek olay
7 - Dizartride konuşma terapisi yaklaşımları Anlatım, tartışma, örnek olay
8 - ARA SINAV -
9 - Erişkinlerde ve çocukluk çağında konuşma apraksisi Anlatım, tartışma, örnek olay
10 - Konuşma apraksisinde değerlendirme Anlatım, tartışma, örnek olay
11 - Konuşma apraksisinde temel terapi yaklaşımları; yetişkin Anlatım, tartışma, örnek olay
12 - Motor konuşma bozukluklarında ayırıcı tanı Anlatım, tartışma, örnek olay
13 - Konuşma apraksisinde temel terapi yaklaşımları; çocukluk çağı Anlatım, tartışma, örnek olay
14 - Tartışma ve örnek inceleme Anlatım, tartışma, örnek olay
15 - Öğrenci sunumları Anlatım, tartışma, örnek olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Fuchs, S., Cleland, J., Capellan A. (Ed). (2019). Speech production and perception. Newyork: Peter Lang

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
4
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 4 32
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 4 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 27 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0