TR EN

SPEECH SOUND DISORDERS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DKT306 SPEECH SOUND DISORDERS 6 4 3 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. SEDA KETEN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile; Konuşma sesi bozukluklarını değerlendirme ve terapi yöntemleri hakkında bilgi edinmek amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu ders; Türkçenin ses sistemi ve fonetik transkripsiyon,Konuşma sesi bozuklukları: Terminoloji ve sınıflama,Konuşma Sesi Bozukluklarının Özellikleri ve anatomi ile bağlantısı,Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme,Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme ,Konuşma Sesi Bozukluklarında Aletsel Değerlendirme,Çocukluk çağı apraksisinin ayırıcı tanısı,Fonolojik farkındalık,Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Geleneksel ve davranışçı yaklaşım,Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Minimal pair yaklaşım ,Çocukluk çağı apraksisi terapi yaklaşımları,Değerlendirme ve terapi planı hazırlama,Değerlendirme ve terapi planı hazırlama ;konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Konuşma Sesi bozukluklarını tanımlar ve ilişkilendirir.
Konuşma çıktılarını fonetik transkripsiyonla gösterip analizini oluşturur.
Konuşma Sesi Bozuklarında klinik değerlendirme sürecini planlar.
Konuşma Sesi bozukluklarında uygulanan terapi yaklaşımlarını anlatır.
Çocukluk çağı apraksisinin özellikleri, değerlendirilmesi ve terapi sürecini organize eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür okuma, bireysel araştırma Konuşma Sesi Bozuklukları: Terminoloji ve Sınıflandırma Anlatım, tartışma
2 Literatür okuma, bireysel araştırma Sesletim Hatalarının Sınıflandırılması ve Sesbilgisel İşlemler Anlatım, tartışma
3 Literatür okuma, bireysel araştırma Konuşma Çıktılarının Fonetik Transkripsiyonu Anlatım, tartışma, Örnek olay
4 Literatür okuma, bireysel araştırma Konuşma Sesi Bozukluklarının Değerlendirilmesi Anlatım, tartışma
5 Literatür okuma, bireysel araştırma Konuşma Sesi Bozukluklarının Değerlendirilmesi Anlatım, tartışma
6 Literatür okuma, bireysel araştırma Fonolojik Farkındalık Anlatım, tartışma
7 Literatür okuma, bireysel araştırma Çocukluk Çağı Apraksisi Anlatım, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, bireysel araştırma Çocukluk Çağı Apraksisinde Değerlendirme Anlatım, tartışma
10 Literatür okuma, bireysel araştırma Konuşma Sesi Bozukluklarında Terapi Yaklaşımları Anlatım, tartışma, Örnek olay
11 Literatür okuma, bireysel araştırma Konuşma Sesi Bozukluklarında Terapi Yaklaşımları Anlatım, tartışma, Örnek olay
12 Literatür okuma, bireysel araştırma Konuşma Sesi Bozukluklarında Terapi Yaklaşımları Anlatım, tartışma, Örnek olay
13 Literatür okuma, bireysel araştırma Çocukluk Çağı Apraksisinde Terapi Yaklaşımları Anlatım, tartışma, Örnek olay
14 Literatür okuma, bireysel araştırma Çocukluk Çağı Apraksisinde Terapi Yaklaşımları Anlatım, tartışma, Örnek olay
15 Literatür okuma, bireysel araştırma Öğrenci sunuları Rapor Hazırlama/Sunma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kardaş, B., Kardaş, Ö., & Erermiş, H. S. (2019). Konuşma (iletişim) bozukluklarında prognoz, prognostik faktörler ve erken tedavinin etkisi. Turkiye Klinikleri Child Psychiatry-Special Topics, 5(1), 46-52.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
4
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 1 1
Laboratuvar 2 2 4
Okuma 1 1 1
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 2 1 2
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 26 0 76
Total Workload of the Course Unit 76
Workload (h) / 25.5 3
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0