TR EN

COUNSELING IN SPEECH AND LANGUAGE THERAPY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DKT404 COUNSELING IN SPEECH AND LANGUAGE THERAPY 8 4 3 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. TUĞBA KARATOY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile; dil ve konuşma terapisinde danışmanlık ve destek hizmetleri hakkında öğrencilerin detaylı bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu ders; Danışmanlık ve destek hizmetlerinin tanımı, kapsamı; iletişim sorunluların ailelerine ve öğretmenlerine danışmanlık: aile eğitimi, dil ve konuşma terapisinde danışmanlık hizmetlerinde söz konusu etkili danışmanlık becerileri, danışmanlık yaklaşımları; danışma sürecinde sıklıkla yer alan sorunlara ilişkin çözüm önerilerinin tartışılması, dinleme, empati, özetleme, zorlu ve dirençli vakalar, gelişimsel ve edinilmiş dil ve konuşma bozukluklarına yönelik yapılacak danışmanlık hizmetlerinin farklılaşan özellikleri konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bilgi almak için etkili danışmanlık tekniklerini uygular.
Vakanın geçmişini göz önünde bulundurarak uygun değerlendirme ve müdahale materyallerini seçer.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Dil ve konuşma bozukluklarını önleme Anlatım, tartışma
2 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Danışmanlık kavramları ve terimleri Anlatım, tartışma
3 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Danışmanlık modelleri Anlatım, tartışma
4 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Danışmanlık becerileri Anlatım, tartışma
5 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Danışmanların kişisel özellikleri Anlatım, tartışma
6 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Danışmanların teknik özellikleri Anlatım, tartışma
7 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Ailelere danışmanlık Anlatım, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Etkili görüşme teknikleri Anlatım, tartışma, Örnek olay
10 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Etkili görüşme teknikleri Anlatım, tartışma, Örnek olay
11 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma çocuğa danışmanlık Anlatım, tartışma, Örnek olay
12 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma çocuğa danışmanlık Anlatım, tartışma, Örnek olay
13 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma öğretmenlere danışmanlık Anlatım, tartışma, Örnek olay
14 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma öğretmenlere danışmanlık Anlatım, tartışma, Örnek olay
15 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Genel Tekrar Anlatım, tartışma, Örnek olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kepçeoğlu, M. (1993) Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Kadıoğlu Matbaası, Ankara
Özsoy, Y., Özyürek, M. ve Eripek, S. (1997). Özel Eğitime Giriş. Ankara: Karatepe.
Nazlı, S. (2018). Aile Danışmanlığı. Ankara
Baykoç, N. (2017). Özel Eğitim. Ankara: Eğiten.
Küçükali, R. (2018). Çocuk ve Aile. Ankara: Anı.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
3
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 15 0 57
Total Workload of the Course Unit 57
Workload (h) / 25.5 2,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0