TR EN

EVALUATION AND THERAPY IN CHILDHOOD LANGUAGE DISORDERS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DKT305 EVALUATION AND THERAPY IN CHILDHOOD LANGUAGE DISORDERS 5 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. TUĞBA KARATOY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile; Öğrencilerin erken dil edinim döneminde görülen dil bozuklukları hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu derstr öğrenciler Dil Bozukluğuna ilişkin modeller ve tanımlarve tipik dil gelişimi aşamaları ve erken Mmdahaleyi amaçlamaktadır. Temel prensipleri; Dil bozukluklarında değerlendirme: Değerlendirme araçları ve yöntemleri, Dil bozukluklarında müdahale: Müdahale Planı Oluşturma içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çocukluk çağında görülen dil bozukluklarını ve özelliklerini tanımlar.
Dil bozukluklarında değerlendirmenin amaç ve prosedürlerini açıklar.
Dil bozukluklarında uygulanan temel yaklaşımlarını anlatır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür okuma, bireysel araştırma Çocukluk Çağı Dil Bozukluklarına Genel Bakış Anlatım, tartışma
2 Literatür okuma, bireysel araştırma Çocukluk Çağı Dil Bozukluklarına Genel Bakış Anlatım, tartışma
3 Literatür okuma, bireysel araştırma Dil Bozukluklarının Değerlendirilmesi: Temel Prensipler Anlatım, tartışma
4 Literatür okuma, bireysel araştırma Türkçe Dil Değerlendirme Araçları Anlatım, tartışma
5 Literatür okuma, bireysel araştırma Dil Bozukluklarının Müdahalesinde Temel Yaklaşımlar Anlatım, tartışma
6 Literatür okuma, bireysel araştırma Dil Bozukluklarının Müdahalesinde Temel Yaklaşımlar Anlatım, tartışma
7 Literatür okuma, bireysel araştırma Dil Bozukluklarının Müdahalesinde Temel Yaklaşımlar Anlatım, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, bireysel araştırma Müdahale Sonuçlarının Değerlendirilmesi Anlatım, tartışma
10 Literatür okuma, bireysel araştırma Okul Öncesi Dönemde (3-6) Müdahale Prosedürleri Anlatım, tartışma
11 Literatür okuma, bireysel araştırma Okul Öncesi Dönemde (3-6) Müdahale Prosedürleri Anlatım, tartışma
12 Literatür okuma, bireysel araştırma Okul Döneminde (6-12) Müdahale Prosedürleri Anlatım, tartışma
13 Literatür okuma, bireysel araştırma Okul Döneminde (6-12) Müdahale Prosedürleri Anlatım, tartışma
14 Literatür okuma, bireysel araştırma Otizm Spektrum Bozukluğunda Dilin Değerlendirilmesi Anlatım, tartışma, örnek olay
15 Literatür okuma, bireysel araştırma Otizm Spektrum Bozukluğunda Dile İlişkin Müdahale Yaklaşımları Anlatım, tartışma, örnek olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Wang, H. and Doering, L. (Ed). (2015). Neural and Synaptic Defects in Autism Spectrum Disorders: Frontiers Media SA
Berthier, M., Ralph, M. (Ed). (2014). Dissecting the Function of Networks Underpinning Language Repetition: Frontiers Media SA
Spinelli, D., Zoccolotti, P. and Jong, P. (2016). Understanding Developmental Dyslexia: Linking Perceptual and Cognitive Deficits to Reading Processes: Frontiers Media SA

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
3
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 12 4 48
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 4 24
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 130
Total Workload of the Course Unit 130
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0