TR EN

NEUROPHYSIOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ODY104 NEUROPHYSIOLOGY 2 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MEHMET KÖROĞLU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sinir sisteminin yapısını, nöral işlevin elektriksel ve kimyasal mekanizmalarını, sinir sisteminin temel organizasyonunu, bölümlerini açıklamak, nörofizyolojik tanı yöntemlerinin temel mekanizmalarını tanımlamaya ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Nörofizyolojinin temel mekanizmaları, merkezi ve periferik sinir sisteminin temel çalışma prensipleri, işitme fizyolojisi ile ilgili olan duyu fizyolojisi, işitmenin reseptör ve sinirsel mekanizmaları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Nöronun temel yapısını açıklar.
Sinapsın işleyiş mekanizmasını açıklar.
Merkezi Sinir Sisteminin özgün bölümlerinin işleyişini açıklar.
İşitme sisteminin temel bileşenlerini birbirleriyle ilişkilendirir.
Anatomik ve fizyolojik prensipleriyle işitme mekanizmasını açıklar.
Farklı sistemler arasındaki ilişkileri konuşma algısı ve konuşma üretimi açısından gözden geçirir.
Konuşma süreçlerindeki bozuklukların temel fizyolojik mekanizmalarını tahmin eder.
İşitme ve denge ile ilgili sorunları fizyolojik mekanizmalarla ilişkilendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Nöron Yapısı, Sınıflandırılması ve İşlevleri Anlatım, Tartışma
2 Literatür Tarama Sinapsların Temel işlevleri ve Nörotransmiterler Anlatım, Tartışma
3 Literatür Tarama, Grup Araştırması Sinir Sisteminin Organizasyonu Sunum
4 Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma Merkezi Sinir Sistemi Anlatım, Tartışma
5 Grup Araştırması Medulla Spinalis Sunum
6 Web Tabanlı Araştırma Medulla Spinalis Sunum
7 Literatür Tarama Otonom Sinir Sistemi Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel Araştırma Uyku Fizyolojisi Tartışma, Sunum
10 Web Tabanlı Araştırma Duyu Fizyolojisi- Somatik duyular Anlatım
11 Literatür Tarama Duyu Fizyolojisi- Özel duyular (görme, kimyasal duyular) Tartışma, Sunum
12 Literatür Tarama, Grup Araştırması İşitme duyusu- Kulağın fonksiyonel anatomisi Anlatım
13 Literatür Tarama, Grup Araştırması İşitme duyusu- Merkezi işitme yolları Tartışma, Sunum
14 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Denge Fizyolojisi Anlatım
15 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Nörofizyolojide Tanı Yöntemleri Tartışma, Sunum
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Barret, K.E.,Barmen, S.M., Boitano, S.,Brooks, H.L. (2011). Ganong Tıbbi Fizyoloji, Ankara: Nobel Tıp Kitabevi.
Widmaier, E.P., Raff, H., Strang, K.T. (2010). Vander İnsan Fizyolojisi, İzmir: Güven Kitabevi.
Hall, J.E., Guyton A. C. (2017). Guyton and Hall Tıbbi Fizyoloji, İstanbul: Güneş Tıp Kitabevleri.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
5
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0