Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY108 | PSYCHOSOCIAL REHABILITATION | 2 | 2 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Fiziksel, duyusal yada kognitif yönden herhangi bir nedenle engel, özür yada bozukluk durumunda bireyin psikososyal tablosunun anlaşılabilmesini sağlamak, psikososyal sürece etki eden durumların kavranılması ve klinik uygulamalarda karşılaşılabilecek psikososyal problemleri göz önüne alarak rehabilitasyon programını yönlendirebilmeye ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Psikososyal rehabilitasyona giriş, kaza sonrası psikososyal rehabilitasyon, stres ve post travmatik stres sendromu, depresyon ve başa çıkma yolları, görme engellilerde psikososyal rehabilitasyon, işitme engellilerde psikososyal rehabilitasyon, fiziksel engellilerde psikososyal rehabilitasyon, özürlü çocuklarda ve ailelerinde psikososyal rehabilitasyon, kronik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Psikososyal rehabilitasyonla ilgili temel kavramları açıklar. |
Kaza sonrası yaşanan psikososyal süreç ve uyum aşamaları, stres ve posttravmatik stres bozukluğu, travmatik yaralanmalardan sonra görülen problemleri sıralar. |
Nörolojik hastalıklarda, çocuklarda özüre neden olan problemlerde, ilerleyici kronik hastalıklarda, geriatrik kişilerde psikososyal rehabilitasyon problemlerini değerlendirebilir. |
Fiziksel engelliler, engelli çocuğa sahip aileler, görme engelliler ve işitme-konuşma engellilerde psiko-sosyal süreçleri sıralar. |
Stres ve posttravmatik stres bozukluğunu açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Giriş ve Psikososyal Rehabilitasyon Alanında Kavramlar | Anlatım, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Kaza Sonrası Yaşanan Psikososyal Süreç ve Uyum Aşamaları | Anlatım, Örnek Olay |
3 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Stres ve Posttravmatik Stres Bozukluğu | Anlatım, Örnek Olay |
4 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Travmatik Yaralanmalardan Sonra Görülen Problemlerde (Amputeler, Omurilik Yaralanmaları, Yanık) Psikososyal Rehabilitasyon | Anlatım, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Nörolojik Hastalıklarda Psikososyal Rehabilitasyon(Hemipleji,Parkinson,MS) | Anlatım, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Çocuklarda Özüre Neden Olan Problemlerde Psikososyal Rehabilitasyon (Serebral Palsi,Kas Hastalıkları,Otistik Çocuklar,Down Sendromu) | Anlatım, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İlerleyici Kronik Hastalıklarda(Kanser,AIDS),Geriatrik Kişilerde Psikososyal Rehabilitasyon | Anlatım, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Fiziksel Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma | Anlatım, Örnek Olay |
10 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Engelli Çocuğa Sahip Ailelerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma | Anlatım, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Görme Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma | Anlatım, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İşitme-Konuşma Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma | Anlatım, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Depresyon ve Başa Çıkma Yolları | Anlatım, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Engelli Bireylerin İstihdam Edilmesi ile İlgili Kanun ve Yönetmelikler | Anlatım, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Final Sınavına Hazırlık | Anlatım, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Baynur F. (2004). Psikolojiye Giriş. Ankara. |
Atkinson, Rita L. & diğerleri. (1995). Psikolojiye Giriş. İstanbul. |
Morgan, C. T., Karakaş, S., & Eski, R. (2009). Psikolojiye giriş. Eğitim Kitabevi yayınları. |
Varış F. (1992). Psiko-Sosyal Gelişim. Ankara. |
King R, Lyloyd C, Meehan T. (2007). Handbook of Psychosocial Rehabilitation. Blacwell Publishing Ltd. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
4 | |||||
2 |
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
|
5 | |||||
2 |
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopts personal development and lifelong learning.
|
3 | |||||
2 |
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
|
5 | |||||
2 |
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
|
4 | |||||
3 |
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
|
2 | |||||
2 |
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
|
3 | |||||
3 |
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 2 | 24 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 4 | 2 | 8 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 1 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 80 |
Total Workload of the Course Unit | 80 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |