Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY242 | EXERCISE PHYSIOLOGY | 4 | 4 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Değişik çevresel şartları altında aktivitenin vücut sistemlerine olan etkisinin öğrenilmesi, aktivite sırasında oluşabilecek problemlerin değerlendirilebilmesi, aktivite önerilerinin kavranabilmesi ve temel uygulamada kullanılabilmeye ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Kardiyovasküler sistem ve aktivite, kardiyovasküler regülasyon ve integrasyon, kardiyovasküler sistemin fonksiyonel kapasitesinin değerlendirilmesi, kişisel farklılıklar ve enerji kapasitesinin ölçülmesi, günlük aktivite testleri, istirahat ve fiziksel aktivitede enerji harcaması, aerobik ve anaerobik eğitim, maksimal aerobik gücü etkileyen faktörler, toparlanma pulmoner sistem ve aktivitede solunum kontrolü, asit-baz dengesi kas fizyolojisi, kas-iskelet sistemi ve aktivite, sinir fizyolojisi, sinaptik ileti. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kardiyovasküler ve pulmoner sistemlerin egzersize verdiği akut ve kronik yanıtları açıklar. |
Kas-iskelet sisteminin ve sinir sisteminin egzersize verdiği akut ve kronik yanıtları açıklar. |
Aerobik ve anaerobik egzersiz eğitiminin prensiplerini ve temel kavramlarını açıklar. |
Egzersiz programını kişisel ve çevresel faktörlerin egzersize olan etkilerine göre düzenler. |
Egzersiz sonrası oluşan temel fizyolojik cevapları, egzersize akut ve kronik cevapları hesaplar. |
Vücutta enerji transferi, istirahat, fiziksel aktivite ve egzersiz sırasında enerji harcamasını açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama | Egzersiz Fizyolojisiyle İlgili Genel Kavramlar, Konulara Genel Bakış | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
2 | Literatür Tarama | Vücutta ve Egzersizde Enerji Transfer Sistemleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
3 | Literatür Tarama | Kas Fizyolojisi, Kas İskelet Sistemi ve Egzersiz | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
4 | Literatür Tarama | Kas İskelet Sistemi ve Egzersiz | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
5 | Literatür Tarama | Sinir Fizyolojisi ve Nöral Kontrol | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
6 | Literatür Tarama | Kalp ve Dolaşım Sistemi ve Egzersiz, Uygulama: Kalp Atım Hızı ve Kan Basıncının Ölçülmesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
7 | Literatür Tarama | Hormonal Sistem ve Vücut Kompozisyonu | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Solunum Fizyolojisi ve Egzersiz | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
10 | Literatür Tarama | Aerobik ve Anaerobik Egzersiz Eğitimi, Egzersiz Sonrası Toparlanma | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
11 | Literatür Tarama | Sporda Doping | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
12 | Literatür Tarama | Kadın ve Spor | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
13 | Literatür Tarama | Beslenme ve Fiziksel Aktivite | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
14 | Literatür Tarama | Final Sınavı Hazırlık | - |
15 | Literatür Tarama | Final Sınavı Hazırlık | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
McArdle WD, Katch FI, Katch VL.(2009), Exercise Physiology: Nutrition, Energy and Human Performance. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. |
Powers S, Howley E.(2011), Exercise Physiology: Theory and Application to Fitness and Performance. 8th ed. New York: McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages. |
Arıkan H. Ergun N. Özdinçler AR. Tuğay BU.Klinik Egzersiz Fizyolojisi.3.baskı |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
5 | |||||
2 |
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
|
5 | |||||
2 |
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopts personal development and lifelong learning.
|
3 | |||||
2 |
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
|
4 | |||||
2 |
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
|
4 | |||||
3 |
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
|
3 | |||||
2 |
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
|
3 | |||||
3 |
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |