TR EN

NEUROPHYSIOLOGICAL APPROACHES I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY301 NEUROPHYSIOLOGICAL APPROACHES I 5 3 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. MÜJDE DAMLA BOYACI
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Proprioseptif Nöromusküler Fasilitasyon (PNF) tekniklerinin terapik egzersizler içindeki yeri ve etki mekanizmaları konusunda temel bilgiler öğrenerek, PNF egzersizleri ve tekniklerini kavramak ve uygulamaya ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Nörofizyolojik mekanizmaların hareket kontrolündeki rolü, Proprioseptif Nöromusküler Fasilitasyon (PNF) tekniklerinin teorik temelleri, PNF tekniklerinin uygulama şekilleri, vaka örnekleri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Proprioseptif nöromuskuler fasilitasyon tekniklerinin nörofizyolojik etki mekanizmalarını açıklar.
Proprioseptif nöromuskuler fasilitasyon tekniklerinin terapötik egzersizler içindeki yeri ve kullanım amaçlarını açıklar.
Farklı nöromusküler sistem bozukluklarında fasilitasyon veya inhibisyon amaçlarına yönelik problem çözme becerisi gösterir.
Proprioseptif nöromuskuler fasilitasyon tekniklerini farklı klinik durumlarda uygulama becerisi gösterir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma PNF’e Giriş, PNF Tekniklerinin Temel Prensipleri Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
2 Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Hareket Paternleri Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
3 Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Skapula ve Pelvis Paternleri Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
4 Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Üst Ekstremite Paternleri Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
5 Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Alt Ekstremite Paternleri Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
6 Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Bilateral Ekstremite Paternleri, Yarım Paternler Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
7 Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Baş Boyun Paternleri Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
8 - ARA SINAV -
9 Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Gövde Paternleri Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
10 Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Temel İşlemler Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
11 Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Fasilitasyon Teknikleri (Odaklanma Teknikleri) Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
12 Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Fasilitasyon Teknikleri (Antagonistin Zıttı Teknikleri) Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
13 Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma İnhibisyon Teknikleri Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
14 Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Proksimal Hayati Fonksiyonların Fasilitasyonu Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
15 Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Minder Egzersizleri Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Şener H. Ö. , Küçük F.(2015), Fonksiyonel PNF Teknikleri , Pelikan Kitabevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
5
2
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
5
2
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopts personal development and lifelong learning.
3
2
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
3
2
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
4
3
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
5
2
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
4
3
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 1 14
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 1 14
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 49
Total Workload of the Course Unit 49
Workload (h) / 25.5 1,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0